Gå til innhold
Arkivverket

[#75931] Jens Hansen fra Salten gift i Hemnes


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heifor å få litt orden på mine Aner tar jeg ut denne som er født utenfor Helgeland.Jens Hansen f. ca 1723 og død etter 1801 på Lovøy i Herøy, ble gift 1752 i Hemnes med Seborg Johansdtr.i kirkeboken (filen fra historielaget, Kirkebok 4 1741-1751 H.DOC) på nr. 429 i den filen.Jens Hansøn fra Saltens fierding var fadder på Anders Jørgensøn bryggefieldets B. N. Hans ca 1742Er det noen i som kjenner til en Jens Hansen som bosatte seg på Helgeland?det er jo en del henvisninger til Helgeland og eller Alstahaug i Saltenskifter, som jeg desverre ikke har lenger.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

1. påskedag 1745: Jens Hansøn fra Saltens fjerding var fadder i dåpen til Anders Jørgensen Brygfjell sin sønn Hans (nr 429 i bok 4 i kirkebokavskriften)6. januar 1752: Jens Hansøn Strømmen blir viet til Seborg Johansdatter (nr 9 i bok 5). Det står dessverre ikke hvor hun var fra.Vet ikke om dette er samme person. I følge opplysninger hos Rana slektshistorielag skulle Seborg sin Jens være døpt i Hemnes 7.4.1726, men komme fra Ytteren bnr 3 i Rana. Seborg var fra Utskarpen i Hemnes og døpt 11.3.1725 I skifte etter hennes halvsøster Kirsten i 1773 er Seborg da gift med Jens Hansøn, Løvøen i Herø.Håper dette er til noen hjelp. Kanskje det ikke er samme Jens Hansøn i de to registreringene?Carl-Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiifølge mo historie på Yttern dør den Jens som er født 1726 før neste Jens i samme familie. Det er i hvert fall det resultat jeg har kommet til. hvis ikke Rana slektshistorielag kan vise til et annet resultat. Det er jo ikke akkurst lett å finne fram i Mo historie der finner jeg bare henvisning til en fra Steinbekkhaugen... Har du sidetall å henvise til?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er et sk. på Ytteren 1771 e. Peder Hansen og enka hette Beret Larsdr. -- Denne Peder har åpenbart en bror Claus H. Ytteren, verege for to av barna. - Så har han en bror, Jens Hansen Lovøen, som er verge for et av barna. --Jeg finner en Per Hansen, f. 1719, d. 1768, g.m. Berte Larsdr., oppf. som husm. under br. 3. på Ytteren. --På Ytteren br. 3. var der en Hans Persa, d. 1766 og som har en sønn Per, f. 1719. - Det er ikke oppf. noen sønner som heter Jens H. eller Claus H.-- Det står imidlertid at sønnen Per var innst, som Husmann her. -- Det var altså enken etter sønnen til denne Hans som blev g.2.m. Jens Hansen fra Steinbekkhaugen. --Ellers har jeg ikke funnet noen Claus Hansen i området. --M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifint, tenkte på denne Hans Persa (Pedersen) særlig siden han var fadder på Jens sine barn. Men som du bemerker så står det ingen Jens på s. 432 under Hans P og Berit Eliasdtr som ifølge kirkeboken i word utgave være:Hans Pedersøn ytteren, Beritte Eliæd. [AEA: Feil: skal vere Beritte Esaiædatter]da er vel hun datter av Esaias Thommasen på yttern skulle en tro...hvilken dato er XXIV. Søndag efter Trin. 1717Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Trinitatis 1717 er 23de mai. (ifølge programmet Dage). Da skulle XXIV (24de) søndag efter Trin. bli 7de november 1717.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikankje er dette Berit sin begravelse, selv om hun kalles Eliasdtr..1986 (1786) Jordsadt Berte Eliæd Ytteren 69 aar gldette er nevnt under kirkedagen Ved Moo Kirche Anden søndag i Faste af Missionairen PrædichenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiforsøker å finne Hans Pedersen bosatt på Yttern og fant følgende Hans Pedersen i 1701 for Helgeland.Lenkedet er en på 16 og en på 20 som kunne ha vært aktuell, men har mine mistanker om at min Hans ikke er blant de her, til tross for at han burde ha vært på 1701 ft siden han ble gift i 1717.Har noen et forslag til hvor han kan finnes?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det mest nærliggende er å sjekke mulige kandidater i Rana. Jeg finner en mulig kandidat i Rana: Lenke Jeg vet ikke om han kan være riktig person.Jeg finner også kandidater (under 10 år) på Blyset og Indre Sandnes, men disse kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Denne Per Persen var br. i Oppigarden Engja ca. 1690 -1706. -- Etter ham kom Christopher Pedersen, som var br. ca. 1707 - 1718, da han overtok sin fars Jektebruk i Straumen. - Kanskje fulgte da barna til forrige br. i Engja med til Straumen ? - Vel, dette kunne være en forklaring på hvordan Jens Hansen var i Straumen. -- Det er vel lite trolig at Christopher var g.m. enken e. Per Persen, da Christopher skulle ha vært g.1.m. 'Maren Utskarpen' ca. 1704. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinå har jeg tråla gjenom kirkeboken for Mo og Hemnes men ikke funnet en Klaus og Jens med samme foreldre. Har heller ikke funnet noen Jens født som sønn av Hans Pederen på Yttern.Har en del Klaus Hansen i databasen og blant annet en gift i Buggeslekten på Torget i Brønnøy konen hater Mare nilsdtr som var enke etter Arnt Eriksen 176 baustad d. 1765 Saltkjelmarka i BrønnøyKjenner noen til denne Kalus?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg oppfattar dei siste innlegga slik at den eller dei Hans Pedersen som vert prøvd identifiserte, er interessante i denne samanhengen av di ein av dei kan vera far til Jens Hansen som denne tråden gjeld. Men siden innlegg 1 presiserer at Jens Hansen er frå Salten, er det liten vits i å leite etter opphavet hans på Helgeland. I språkbruken i det aktuelle tidsrommet svarer Salten fjerding ofte til dagens Gildeskål kommune (eller tidlegare fjerding). I skifta i Salten har eg ikkje funne nokon Jens Hansen med alder som tilseier at han er fødd rundt 1725. Ingen Jens Hansen er nemnt der med bustad på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er tydeligvis en Jens Hansen født i Salten og en født på helgeland.fra Alv Edvarsens innlegg 4Det er et sk. på Ytteren 1771 e. Peder Hansen og enka hette Beret Larsdr. -- s. 438 barn Ellen, Hans, Lars og SaraDenne Peder har åpenbart enbror Claus H. Ytteren, verge for to av barna.- Så har han en bror,Jens Hansen Lovøen, som er verge for et av barna. --Carl-Anders Olsson, antyder jo og at det er to Jens Hansen på Yttern i mellom 1745 og 1752. Det kan det jo godt være.Når det gjelder skifter i Salten er det jo en del skifter som ikke er med på CDen til DIS-Salten og Arvid Støver hadde mye mer om Gildeskål en det som er på CDen om Gildeskål. Det er jo og kommet en del tilleg på Saltenskifte CDen.Man kan jo og hvorfor han flyttet til Lovøy i Herøy..Kanskje hvis en finner Klaus/Claus Hansen, som jo er et sjeldent navn så finner en kanskje resten også.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg tror nok at jeg ville ha satset på at det måtte være riktig at det var den Jens Hansen som var sønn av Hans Pedersen Ytteren som kom til Lovøen. Dette ikke minst ut ifra dette skiftet på Ytteren i 1771 e. broren Peder Hansen. --Det er jo litt merkelig at du ikke fant hverken Jens Hansen eller Claus som døpte. - Jeg er usikker på når Mo kirka belev tatt i bruk. Det var vel omkr. den tiden de skulle ha vært født. - Ellers måtte de ha vært døpt i Hemnes. --Selv om Claus ikke er oppf. som gårdbruker på Ytteren, kan han jo godt ha vært bos. der. - Det var jo mye som foregikk der i grenda og han kan jo ha vært alt mulig ifra smed til sagbruksarbeider. - Jekter og andre båter blev jo også bygget i området, så det er mange muligheter. - Denne Claus må imidlertid ha vært død imellom sk. i 1771 og tellingen i 1801. - Kanskje en mulighet å finna ham da ? -Ellers ser jeg ut ifra skiftene fra Lovøen i Herøy, at det må ha vært mye som foregikk der ute. - Både av Jektebruk og annet. - Som sagt; Denne Jens Hansen skulle jo ha vært en tid i Strømmen hvor det var Skipperleie m.m., så alt er mulig. --M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.