Gå til innhold
Arkivverket

[#75933] Morten Smith Pettersen, cand og brennevinskontrollør i 1854 i Christiania


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

HeiJeg har i lengre tid lett etter en brennevinskontrollør som i kirkeboken for Toten er angitt å hete Martin Smith fra Christiania. Han fikk en uekte sønn Helmer der i 1863. Han oppgis da å være enkemann.Nå har jeg, med god hjelp, kommet over en ungkar, cand. og brennevinskontrollør i Christiania ved navn Morten Smith Pettersen som fikk en uekte sønn Halvard i 1854.Mistanken om at dette kan være samme person har dermed meldt seg. Er det noen som kjenner godt til denne Smith Pettersen-familien som kan si meg om det er sannsynlig at dette er samme? Det er jo påfallende likt navn på menn med samme yrke om det skulle vise seg at det ikke er samme mann.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette kan være Grimstad-relatert. Her er en lenke til J. Landgraffs Grimstadslægter (1890-tallet). Flere Morten Smith Petersen er nevnt i registeret.LenkeJeg tror faktisk jeg har et familiebrev eller to fra den familien i min frimerkesamling....- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Den kandidaten Lars har funnet, er den i alle fall lokalt kjente skipsrederen i Grimstad, og har såvidt meg bekjent aldri vært brennevinskontrollør.Men det er mye som tyder på at det er den rette familien (von Fyren). Og Landgraff kan være et godt utgangspunkt for å lete videre blant fettere og tremenninger.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Det ville jo være noe merkelig om denne skipsrederen skulle være brennevinskontrollør, men at det kan dreie seg om en slektning er vel ikke unaturlig all den tid det er samme navn som går igjen.Jeg er heller ikke sikker på at giftermålet er riktig person, da han oppgis som ungkar i 1854 da han får sønnen Halvard med en pige fra Stavanger, som bor i Hukebak i Christiania.Men det sikkert verdt å sjekke denne von Fyren-familien.Takk så langt til dere.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.