Gå til innhold
Arkivverket

[#75935] Tydehjelp på skifte i Trondhjem 1763


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle gjerne hatt tydehjelp angående skifte i Trondhjem 1763 etter Thore Eriksen:LenkeJetg forstår noe: I begynnelsen av skiftet nevnes jo Hans Hornemann som var Kongelig rådmann? Peder Bredal Høinicken som var medhjelper? Kongelig Majestets kammerrådmannÅ Hans Wium? Avdøde mann var Thore Eriksen som døde 21.05.1763(og jeg har funnet han gravlagt på Domkirkens kirkegård 25.05.1763). Han kalles arbeidsmann(?) Thore Eriksen. Arvingene var kona Anne Jonsdatter og Erik Thoresen 11 år. Skiftet ble sluttet 29.01.1768Skiftet handler ellers om opphevelse av forretning, men jeg forstår ikke helt hva slags forretning det dreier seg om, men det ser ut som om det har noe med mat å gjøre? Det jeg er ute etter er hovedtrekkene i skiftet, og blant annet hva slags forretning det dreier seg om. Skjermen på pc-en er ikke så stor, og det er mye vanskeligere for meg å lese skifter på pc enn på mikrofilmapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Trur du må ha misforstått litt Anne Lise. Den einaste forretninga det er snakk om her her er skifteforretninga. Men denne vart avlyst fordi det ikkje var noko å skifte etter Tore Eriksson. Det einaste av verdier der i huset var dei klærne som enka gikk og stod i, samt nokre kjørel, kopper og kar til matlaging. På forespørsel frå andre i huset vart dette stadfest og skifteretten avlyste dermed heile skifteforretninga.Du er sikkert klar over at du kan blåsa opp denne teksta betydeleg på fleire måtar Anne Lise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Finn. Jeg forstørrer til 150 % som er det maksimale hos meg, men skjermen er bare 17 tommer. Det er jo ellers merkelig at det skulle gå nesten 5 år etter hans død, før de fant ut at det ikke var noe å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er kanskje ikke likt på skjermen din som på min, men nedst til høgre er det nokre små pilar som gjer at ein kan forstørre heilt opp i 400%. Dessutan går det visst an å forstørre ved å trykke på kontroll samt plussteiknet.Elles så var det på ingen måte i mine tankar å gjera narr av deg fordi du hadde oppfatta skiftet litt feil, det gjer vi jo alle i blant. Det meste hadde du oppfatta riktig, og det er som du seier merkeleg at dei ville prøva å halda skifte 5 år etter at mannen var død. No kosta det jo ikkje så reint lite å halda eit offentleg skifte den gongen og ved einskilde høve var det skifteretten som stakk av med heile boet i form av ymse salær. Kanskje ville dei undersøkja om det var nokre dalar å henta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg kan ikke se at det er slike piler nederst på skjermen hos meg. Du skal ikke tenke på det jeg skrev i den andre debatten, og det er nok bare jeg som føler meg litt dum i dag. Burde ikke ha sendt det innlegget.Må vel ellers si at jeg syns det var et kortvarig skifte til at det skulle ha vært forretning, og jeg trodde kanskje dette var et tillegg til tidligere skifte som jeg enda ikke hadde funnet. Tores søster drev jo ellers tydeligvis en slags slakterforretning i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.