Gå til innhold
Arkivverket

[#75937] Rindals Annex; Lars Mikkelsen Fosejdet og kona Ingeborg


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Tja, sei det. Hyldbakk seier om Lars Mikkelsson at han var soneson til Skyttar-Tølløv (Han som det er reist ei atatue av i Haugaskardet mellom Halsa og Surnadal). Han er også 3 x tippoldefar min, då eg er etterkomar etter den eldste sonen Lars f. 1794.Eg har vel aldri forska særleg på denne ættegreina mi, og dessutan er det ca 30 år sidan eg såg på dette sist, så eg vil rå deg til å konferera med bygdebøkene til Hyldbakk samt kontrollera opp mot kykjebøker og skifteprotokollar.Det bør kanskje opplysast om at vi er i Rindal i Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Gunnar Andre!Lars og Ingeborg ble gift i Surnadal 24.4.1796. Lars er registrert med gårdsnavnet Løvfald og den ene forloveren het, så vidt jeg kan se, Mikkel Tollevsen Løvfald. Ingeborg Larsdatter står med gårdsnavnet Fossei?? - se venstre side, helt nederst - Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A01 (1750-1796), Ekteviede 1796, side 283. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16138&idx_id=16138&uid=ny&idx_side=-213>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er vel Mikkel Tollevsen og kona i f.t. 1801 på Løvfald i Rindals anneks - LenkeJeg ser forresten at en av sønnene til Lars og Ingeborg het Tollev, kan han være oppkalt etter sin farfars far eller olderfar på farssiden? Mikkel Tollevsen Bolme og Ingeborg Samuelsdatter ble gift i Surndal i 1764 - Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A01 (1750-1796), Ekteviede 1763-1765, side 259. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke På Fosseid i 1801 finner jeg et ektepar som heter Lars Ellingsen og Britt Olsdatter. De hadde ei ugift datter Christie, som aldersmessig ikke er så langt unna Ingeborg Larsdatter. LenkeJeg lurer på om det var Lars og Britt som ble gift i Surnadal – se til høyre, fjerde innførsel - Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A01 (1750-1796), Ekteviede 1763-1765, side 259. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeLars Ellingsen står med gårdsnavnet Hafeld ved giftermålet, og i 1769 hadde han datteren Ingeborg til dåpen – se til høyre Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A01 (1750-1796), Fødte og døpte 1769, side 124. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet stemmer bra med at Ingeborg Larsdatter, kona til Lars Mikkelsen, var 32 år i 1801, født 1769. Til høyre i kirkeboka her ser du dåpen til storesøster Christi - : Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A01 (1750-1796), Fødte og døpte 1765, side 115. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det Grethe har kome fram til ser ut til å rima bra med det som Hyldbakk skriv i B 1 av Gards- og ættesoge for Rindal s. 498. Frå gamalt heitte denne buplassen for Øvre Brubakken, medan namnet no er Fossbakk (gnr 23 bnr 5).Hyldbakk seier at den første på dette romet var Lars Ellingsson Haffjell frå Løfallgrenda og det var ca 1770 han kom til Brubakken. Lars gifte seg med Brit Olsdotter og fekk dei to dotrene, Kristi og Ingeborg slik Grethe har kome fram til.Mannen til Ingeborg vart altså Lars Mikkelsson f. 1775 på Løfaldli eller Drivå. Foreldra til Lars var Michel Tølløvsson Bolme (f. 1741) busett på den nemnde plassen under Løfall og kone Ingeborg Samuelsdotter Bolme. Foreldra til Michel var Tølløv Pedersson Folldal og Ingeborg Mikkelsdotter. Tølløv er identisk med den namngjetne bjørneskyttaren. (Sjå m.a s. 489 i B. 2 i Gards- og ættesoge for Rindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Til Finn og Grethe. OG HVA SKAL JEG SI; UTROLIG. og TUSEN TAKK. Hadde faktisk 3 kandidater selv og en av dem var den rette.Lars fikk en sønn Mikkel i 1796, som fikk en sønn Ole i 1817. Ole flyttet ut og fikk bl.a. en nr.2 datter Ingeborg født 1843 på Bolme, men dro vidre til Gjældhaugen u/ Meinset, Øre i Tingvoll og fikk en datter der. Kone 1, Ranei Greusdtr. døde og Ole ble gift igjen i 1882 med Marta Larsdatter Stakvik og fikk en sønn LARS f. 1882. Lars bodde der inntil far døde i 1896 og mor i 1904, og dro da til Kristiansund hvor han etablerte seg som skomakermester på samme plass som 'DØDELADEN' resturant er i dag. Han ble gift i 1908 med tante av min farmor (også forterforeldre). Og har stor etterslekt i Kristiansund.Hilsen Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.