Gå til innhold
Arkivverket

[#75938] Vielse Vanse 1900-1923 Paulin Oseas


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

I 1913 døpes Oline Elisabet: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Vanse, Klokkerbok nr. B 5 (1892-1923), Fødte og døpte 1913, side 95. Permanent sidelenke: LenkeDatter av Paulin Oseas Pedersen og Bolette Nielsen.Vet noen når disse ble viet ? Om de fikk andre barn ?Jeg har lett, men det mangler noen år og jeg finner dem ikke. Siden navnet hans er såpass spesielt, tenkte jeg at noen her ville kjenne det igjen ;-)Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Grunnen til at jeg har lyst å finne vielsen er for å se om det er hendes første leiermål.Jeg har dåpen til både Bolette og Paulin Oseas, så forfedre er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

For meg ser det ut som det er endel mangler i kirkebøkene,årene 1901-1909 mangler for døpte og 1901-1913 er heller ikke med i klokkerboka der du fant dåpen til Oline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kanskje jeg skal forklare litt mer ;-)En Bolette Nielsen født 1878 får i 1901 en sønn i Århus Danmark. Far er grosserer Julius O. Gundersen i Kristiansand.I 1908 bortadopteres gutten og moren returnerer til Norge. Om dette skjedde samtidig vites ikke. Det har ikke vært mulig å finne ut mer om hende. All info som finnes er a) Dåpsinnførslen i St. Pouls kirke i Århus b) Folketelling 1901 hvor hun bor i Absalonsgade med sin sønn.Ved et tilfelle fant jeg denne Bolette Nielsen som er født i 1878. Desverre stemmer fødselsdatoen ikke med det som står ved folketellingen 1901, men det er den eneste jeg finner med rett årstall og i samme landsdel som barnefaderen.At hun gifter seg i 1909 kan også være tilfeldigt, men likevel litt pussigt, siden det passer med at hun kom tilbake i 1908.Alt dette er bare skudd i blinde i håp om å falle over informsjon som avkrefter/bekrefter at hun er rett person.Hvor sannsynligt kan det være at hun drar til Danmark, føder barnet sitt og ikke oppgir dette til norske myndigheter ? Kan det finnes info om hennes utreise/innreise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om man får vite fødselsdatoen (og denne datoen er riktig) til den Bolette (f.1878), som blir mor i Danmark i 1901, så er jo sjansen stor for at dåpen hennes kan bli funnet, - dersom hun er født i Norge.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ja, men takk likevel.Siden de giftet seg i 1909, har jeg også søkt etter et barn født rundt den tiden, både i Halse og Vanse. Jeg har ikke funnet noen, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.