Gå til innhold
Arkivverket

[#75939] Historien til skipet Cape Briton


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Jeg er på jakt etter historien til seilskipet Cape Briton. Jeg vet at den var blant de første skip som krysset Atlanteren med post så tidlig som 1830. Da var det en 'Steamer'. I 1843 overtok England skipet, og jeg tror det da gikk over til seil igjen.Jeg har et bildt av skipet der min oldefar er matros; mannskapet er avbildet rundt kanten. Jeg antar bildet er tatt ca 1890, Skipet har tre master. Og av et treff på google ser jeg at skipet ankom Newfoundland med grønnsaker i 1897.Opplysningen på bildet er: Br.ship 'Cape Breton' capt. Griebson.Jeg har to spørsmål ang dette: Er det noen som kjenner en historie knyttet til skip eller mannskap? Er det noen som har en lur 'søkevei' til mer informasjon? Jeg har brukt vanlige søkemotorer, men kanskje det finnes noen skipsregister jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

There is a mention of a bark ( barkentine sailing ship ) Cape Breton 5 July 1847 but I could find nothing more. In 1847 steamboats towed sailing ships up and down the St. Lawrence back to the Atlantic. The steamer Canada arrived from Montreal yesterday, with the bark Cape Breton, bark Arno, brig Mary Brack, brig Percy and a barge in tow. She leaves for the same port this afternoon, with the Charles, Palmas, Lord Palmure and Amelia Jane in tow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Thank you, Ron Berg-Iverson. This tells me that the ship was in Canada also after England bought her.May I ask about your name? I am looking for Cape Breton becuase my fathers grandfather, Jakob Jakbosen followed her. His wife Gurine had to brothers, Gunnar and Svend Iverson (and several sisters) that went to Canada about 1870-1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Skipet det sannsynligvis her er snakk om, fullriggeren Cape Breton, ble bygget i Glasgow 1877. Skipper i årene 1889-1892 var Grierson og reder var A Lyle & Sons i Greenock. Kilde er: Record of American and Foreign Shipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Dette stemmer nok. Hjertelig takk! Jeg lurte jo litt på dette med dampbåt da jeg så bildet med de tre store mastene. Og skipperen het helt riktig Grierson, ikke Griebson når jeg tyder skrifta på det gamle bildet nøyere. Dermed er tidsrommet snevret inn til tre år, og det er nettopp på den tiden svogrene hans 'gikk i land', stakk av fra skip og ble værende i Canada. Søstrene imigrerte på vanlig vis samtidig. Og min oldemor ble igjen hjemme i Skudneshavn, - 'ellers hadde ikke jeg vært meg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.