Gå til innhold
Arkivverket

[#75940] Gulbrand Olsen på Skartum , Sigdal - hvem var det?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Leter etter Gulbrand Olsen Skartum. Jeh har registrert han i 1693 , , 1699 og 1700 , men finner han ikke i 1711 skattelistene. Jeg tror denn e Gulbrand muligens er , eller var, den Gulbrand som hadde halve Haugan. Det står skrevet i Sigdalsboka l side 305. Men finner han ikke på Haugan.Trenger hjelp.mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Dessverre ikke. Han har jeg registrert ut, som Gulbrand Olsen Kroken. Detr finnes skifte etter han , så der ble det bom. Jeg jakter på foreldrene til Håvard Gulbrandsen som er født i Sigdal 1686. Han ryddet en plass som lå på grensen mellom Sigdal/Krødsherad og Modum. Plassen lå under Korsbøen på Modum. Plassen ble også kalt Håvardsrud, og ligger like ved Håvardsrudtjernet.( Det er like ved siden av Finnerud). Da han gifter seg i Snarum kirke står det at han var født i Sigdal. Men kirkebøkene begynner først der i 1722.Jeg har også registrert i 1693 en Gulbrand Ellingsen som er soldat på Bøle. Han er heller ikke registrert i bøkene til Andreas Mørch.En av sønnene til Håvard fikk navnet Elling, så han kunne jo også passe. Men man må jo ha bevis. Sønnen Elling , samt andre barn bosatte seg på Sund/Reistad området i Sigdal. Denne Gulbrand Ellingsen , kan jo også vært død mellom 1693 og 1699, da han ikke er registrert i 1699 ,jeg har også de soldatlistene. Han har ikke reist til Hallingdal, det er jeg rimelig sikker på.Jeg har vel holdt på denne grenen i snart 15 år. Håper den 'knekker' den snart.Takk skal du ha for forslaget.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Renate Gulbrandsen

Har nok ikke noe å tilføye, men istedenfor et spørsmål: Vet du om 'din' Gulbrand Olsen Skartum er bestefar (eller tilsvarende) til Gulbrand Olsen Skartum(-eie) født 1755 ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010621&gardpostnr=110&personpostnr=2061&merk=2061#nedre>Lenke )?Antar denne er sønn av Ole Gulbrandsen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Det vet jeg ikke.Når det gjelder Gulbrand og Anne , giftet de seg i Holmen kirke i 1782. De er nok ikke innfødte , da hadde det nok stått i bygdeboka. Der står det at Gulbrand nok var født 1755 mens Anne var født 1757. Det oser litt av folk fra Krøderen her. Men kirkeboken fra Krøderen er jo borte fra den tiden. Jeg ser navn som Sigrid og Haldor. Har nok mine tanker på hvem som er faren til Anne, men kan ikke bevise det.Pussig er jo at de ikke er forlovet i periode fra 1778 - 1782 i kirkesognet. Normalt ville de det.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.