Gå til innhold
Arkivverket

[#75941] Gunnar Bjørnsen fra Albjørk i Sigdal , - hvem var det?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Trenger litt hjelp.Gunnar Bjørnsen født ca. 1680 i Albjørk slo seg ned på plassen Tukua under gården Skartum i Sigdal.Han giftet seg med Marte Olsdatter. Begge er mine aner.Det står skrevet i Sigdalsboka l på side 309 at hun var søster til Halvor Reistadeiet. Hvem var de barn av?Takker for svar.mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Er ikke sikker på denne forbindelsen, men i mine notater har jeg Gunder Bjørnsen f. ca 1680 d. 24.06.1751. Når jeg sjekket kirkeboka for Sigdal finner jeg Gunder Bjørnsen,Tucu? Gravlagt 24.06.1751 Lenke Jeg har Gunder som et av barna etter Bjørn Evensen,Rud (Krødsherad) f. ca 1648/58 d.09.01.1732 begr. 27.01.1732 ved Uhlberg Kirke,Krødsherad og hustru Anne Larsdatter f. 1652 d. 01.08.1732 begr. 24.08.1732 i Sigdal,Buskerud. Barna jeg har er: Åse 1672-1745. Ingebjørg 1672-1746. Siri 1678-1745. Gunder 1680-1751. Gjertrud 1682-1748. Knut 1684-1755. Thor 1687-1741. Opplysningene har jeg nok funnet i bygdebøkene for Krødsherad av Andreas Mørch. Kansje dette kan være til noe hjelp å gå videre på. Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk for svar.Men jeg tror noe er galt her. Den Bjørn som døde i 1732 i Krødsherad var nok Bjørn Rund. Han er da Bjørn Eilivsen som var gift med Eli Larsdatter. Det var skifte etter Bjørn samme året , og det kommer ikke frem at de hadde noen sønn som het Gunder. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hvis du leser under Sorteberg i Krødsherad finner du Guri (Guro) Gulsdatter g. m. Bjørn Tukua på Grasvik. Hvis du leser under Grasvik i Sigdal finner du Bjørn Grasvik g.m. Guri Gulsd. Sorteberg. Barna åtte gods i Sorteberg etter mor si. Hvis vi nå leser under søre Albjørk finner vi Gunnar Ilsen som var g.m. søster til Gunnar Nilsen på nordre Albjørk. Uten at vi ser noen sammenheng så overtok en Bjørn i 1657. Han åtte i 1660 71/2 lsp. i Sorteberg. Dette er vel den samme Bjørn som var på Grasvik og som er nevnt som Bjørn Tukua. Var Bjørn sønn til en av de ovenfor nevnte Gunnar? Eller en svigersønn. Da må han ha hatt flere ekteskap Eller var han en annen. Det er nærliggende å tro at navnet til Gunnar Bjørnsen kommer fra Albjørk. Jeg legger merke til at han kalte ene dattera for Gjertrud. jeg har registrert en Gjertrud Gundersdatter død i Sigdal i 1740. 94 år gammel, men jeg vet ikke hvem hun var. Jeg er redd vi har for lite kildematriale til å finne ut av dette. Hilsen Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Vi er jo nå såpass langt tilbake i tid at det nærmer seg slutten på hva vi kan finne , såfremt det ikke forelgger skifter eller rettsavgjørelser som er protokollert.Her kan det være mye stoff. Hvorvidt Andreas Mørch tok seg tid til å gå igjennom det stoffet som måtte forefinnes på 16-1700 tallet vet jeg ikke. Men jeg er rimelig sikker på at 'alt kan gjøres bedre' prinsippet også gjelder i Sigdal og Krødsheradbøkene. Selv har jeg funnet tilbake med dokumentasjon , mye som ikke står i de aktuelle bøkene. Slik vil det alltid være.Nå skal de sies at det er ikke enkelt . Jeg har 1711 skattelistene for område, der er det ikke mange opplysninger.Jeg har også militærlistene fra bl.a. 1693 . Her kommer selvsagt ikke Gunnar Bjørnsen in, da han ant. er 13 år. Men på Albjørk styrer Guttorm. Nordre Albjørk Fingar, Grasvik Bjørn og Knud, Skartum er herrene Herbrand og Gulbrand.Da Andreas Mørch skriver at Gunnar Bjørnsen kom fra Albjørk og slo seg ned på Tukua i 1705, må han sikkert ha beegg for det. Samt at han skriver at hans kone var søster til Halvor Reistadeie. Synd det ikke står begrunnelsen .Har du noen tips om Gulbrand Ellingsen som både var militær under Bøle og Søland i 1693?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Halvor er helst en skrivefeil. Marte var vel helst søster til (Hallor)Haldor Olsen Reistadeie (Rispa) og Søren Vik. Hallor er brukt som fadder i Tukua. Hilsen Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk skal du ha.Trykk-leifer , er det mange av. Så får jeg prøve å finne foreldrene til Søren, Halldor og Marthe.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Rismyhr

Jeg har i mine notater en Gunder Bjørnsen som er født på Rustan i Sigdal 1745 og døpt i Sigdal kirke 08/12-1745 Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 1 (1722-1777), Kronologisk liste 1745-1748, side 59. nr 60 arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-60 Han giftet seg 15/11-1765 med Sidse lAndersdatter Wiig født 1734 Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 1 (1722-1777), Kronologisk liste 1754-1766, side 43-44. arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-97 De kom til gården Skaug i Andebu.VestfoldSidsel døde 1783. 49 år gammel. Gunder giftet seg igjen med Jøran Kristoffersdatter.vet ikke hvor hun kom, men hadde vært gift før med en i min slekt. Gunder drev gården fra 1779 til han døde 1790 De har flere etterkommereKan min Gunder ha noe med din familie å gjøre, er han kanskje et barnebarn ?Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.