Gå til innhold
Arkivverket

[#75942] Plassen Skriubakken/ Moshus i kvikne i skåbu.?


Gjest Gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Svendstad

Jeg har aner fra denne plassen. Er det noen som sitter med noen info om denne plassen? I 1875 har jeg min tippoldemor Ragnhild Hansdatter og hennes sønn Mathias, min oldefar boende her. Men heter plassen Skriubakken eller Moshus? Hvilken gård lå denne plassen under? Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Takk for svar! Melby er hovedbølet. Men er Moshus og Skriubakken samme plass? Er det to navn på samme plass? Jeg vet at Ragnhild Hansdatter og hennes mann Syver Østensen Huse ( mine tippoldeforeldre) bodde på Skriubakken fra 1875- 1883 , da deres 4. barn er født her. Men deres 5. barn Emma er født i Heidal 20.01.1887. Da står Syver oppført som Syver Østensen Huse. Jeg har senere funnet han med dette navnet Syver Huse i bygda heidal. Men hvor kom dette Huse navnet fra? Jeg trodde kanskje det kunne være et navn som hang med fra Moshus i kvikne, men er sannelig ikke sikker på dette. Men jeg er nesten sikker på at den første plassen de bodde på i Heidal var plassen Berget/ Bergelykkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo Gunhild. Jeg er fra Heidal, men etternavnet Huse er ukjent for meg uten at det slettes ikke er noen fasit. I Lokalhistorisk skrift frå Sel 1981 beskriver Erling Espelund Berget eller Bergelykkja. Jeg finner ikke navnene dine der heller. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hallo Helge! Se på Heidal historielag sin side. Gå inn på lenken heidøler. Der finner du en artikkel om Bergelykkja og de personene som jeg nevner her Ragnhild og sjugurd Huse. Odd Vang har skrevet denne artikkelen. I 1875 telling for nord fron står det både skriubakken og Moshus om samme plass, kan det bety at plassen har to navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei Gunhild, Jeg har ikke dagen min idag. Jeg finner ingen artikkel av Odd under heidøler der. Starter med Stor-Hans Heringsta' og blar meg nedover uten resultat. Hva har han som kilde ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var i stedet under Kulturminner til Heidal Historielag. Jeg har forøvrig stort sett lett i siste halvdel av 1800-tallet, men disse personene stammer nok fra begynnelsen av 1900 Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Eg har sett etter i 'Gardar og slekter i Fron' av Hovdhaugen. Korkje Moshus eller Skriubakken er nemnde i registeret, men på s. 261 skriv han at Moshus var ein av mange plassar i Kvikne-baksia og at han låg under Nordgard Sylte. Han har likevel inga omtale av plassen når han skriv om Nordgard Sylte.Side 262 er det skrive at Skriubakken var eit bruk i Kvikne-almenninga. Eit part sider seinare skriv han at 'Skriubakken var eit lite, karrig bruk like ved vegen til Skåbu, sør for Svenstaddalen. Utsletta for lang tid sidan.'Hovdhaugen gir dermed heller inga løysing på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Takk for svar Helge og Odd. Det siste jeg har funnet på Skriubakken er at etter Aagot olsdatters død i 1882 så bor hennes datter Ragnhild Hansdatter og hennes mann Syver Østensen der når de får datteren Ragna i 1883. Da står det Skriubakken under Melby.Men jeg vet ikke hvordan dette stemmer i forhold til det bruket ved veien til Skåbu, sør for svendstaddalen... som Hovdhaugen beskriver. I 1887 så har Ragnhild og Syver flyttet fra skriubakken, så kanskje ble bruket nedlagt da? Men før 1866 så vet jeg ikke noe om denne plassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.