Gå til innhold
Arkivverket

[#75943] Tydehjelp Nes i Hallingdal


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Vi har samme ane. Steingrim var født 1750. Han var sønn til Oleiv Olef, Steingrimsdatter og Kari Jacobsdatter. Han ble jo gift med Ingeborg Hansdatter. Deres datter Barbro er min ane her.mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Du kjenner sikkert til at Steingrim var gift flere ganger. Min tippoldemor Barbro var fra hans 2. ektskap.Gol boka fra Terje Østro 7A side 334 - 335 bør også leses.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei! Jeg er ane fra hans første ekteskap med Barbro Guttormsdatter. Hun ble født ca. 1761. De hadde en sønn Guttorm. Olef hva er hans etternavn? Jeg ser du skriver Stengrimsdatter. DVS: at han er født utenfor ekteskap?Olef giftet seg for tredje gang også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Skrivefeil; Ole Steingrimsen skulle det selvsagt være.Jeg kjenner til at Barbro Guttormsdatter døde allerede i april , begravet 26.4.1793, 32 år.Deres sønn, din ane , Guttorm giftet seg med Barbro Torkildsdatter, Rotnheim.Min ane Barbro var døpt 18.3.1804 og familien bodde da på Arnegaard i Nes.Steingrim klarte å gifte seg for 3. gang, eller at min tipp tipp oldmor Ingeborg Hansen døde.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for det. Stengrim Olefsen ble født i 1750 i Gol etter hva jeg forstår og døpt 2/10 1750? Faren var Olef, men kan du si meg hva hans etternavn var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei. Jeg viser til oppgitt kilde i forrige debatt..Boka om Gol.Den sier at Sønnen Guttorm Guttormson var f. 1812 føre ekteskap.Det står og at Guttorm Steingrimson var sønn til Steingrim Oleivson Bruvollen-Huse fra Øvrero (Nes)Og kona Barbro Guttormsd. Devegge. Han var vel helst fra Ro eller Roen. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Steingrim Olsen og Barbro bodde på Bruvolden da Guttorm ble døpt nr. 26 1786.I annet ekteskap bodde de etterhvert i / på Arnegaard i Nes.I 1807 kjøpte han av sin svigerfar plassen Huse i eller ved Rukkedalen.(er ikke kjent). Der bodde han og familien til hans død. Det var skifte etter Steingrim..Lykke til videre med forskningen.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Det er riktig,og takk for all informasjon. Det er intresant men jeg kan ikke se at jeg er kommet noe lengere med spørsmålet i innlegg 1 untatt at jeg har fått oppgitt at han var gift med Kari Jacobsdatter. Var hans etternavn Rude eller Rinde, som det står i inlegg 4 og 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

HEI. På den tiden brukte man navnet til faren som etternavn, - i hvertfall som oftest. Oleiv Steingrimsen kom fra Ål i Hallingdal.På slutten kallte han seg Oleiv Steingrimsen øvre Roe. Men se i Golboka som jeg skrev om, der står det mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for informasjonen Tormod. Desverre er det litt vanskelig å få tak i boken her nede, men et søskenbarn undersøker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Heri.Etterhvert kommer det også en bok fra det aktuelle område på Nes , som familien bodde. Det har allerede kommet 3 bøker fra Nes(byen) men ikke fra det området. Det er samme forfatter som skrev Gol bøkene;Terje Østro. Det er mange år siden jeg fant denne delen av familien. Men jeg husker og har notert at jeg fant mye interessant også i boka til Ole E. Livgard- 'Livgard-Sleka'. - Anbefales.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Oleiv var tidligere gift med Guro Olsdatter, Markegard ,Hemsedal. Hun døde i 1748. De hadde en datter Turi, født 1746, død 1813. I 1748 var det skifte etter Guro, Verdien ble satt til 177 rd. 1752 er Oleiv registrert som handelskar, Det heter seg at han hadde skutt en bjørn i 1761.Det ble handlet endel eiendommer inntil det i 1767 ble holdt skifte her. Han skrev seg som Oleiv øvre Roe, på slutten. Boet var taksert til 300 rd. men gjelden var større enn boet. Det var svigersønnen hans, Mekkel Mekkelson, som var gift med eldste datteren, Turi(fra første ekteskap), som overtok. Mekkel løste ut odelsretten til Steingrim i 1774 med enten 57 eller 77 rd.Som du ser var ikke Oleiv sen om å finne en ny kone. Slik var det ofte på den tiden.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Enig , det med informasjon.Men når man kommmer tilbake på 17-1800 er det ikke så mye å finne. De fleste var lovlydige, blakke og gikk stille i dørene. Heldigvis finnes det noen personer med skifter. Folk hadde jo like navn også . Ett godt eksempel på problemer var å finne riktig far til Ingeborg Hansdatter. Det var jo hun som giftet seg med Steingrim etter at Barbro var død. Her var det 2 fedre som begge het Hans Olsen ,var like gamle, kalte seg det samme Hansamoen og begge hadde en datter Ingeborg , som var like gamle. Heldigvis hadde den ene skifte etter seg. Da var det bare å reise opp til Kongsberg å få kopiert det opp. Der stod det bl.a. befriende at Ingeborg hadde en bror som bodde på Høva i Nesbyen. Jeg holder på i SigdalKrødsherad og Norderhov med husmenn på 17-1800 tallet og kommer ikke videre, selv om jeg prøver.Men det er jo det som gjør denne hobbyen så spennende.Lykke til videre!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.