Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Litta Olsen

[#75953] Garden Borhaug, Vanse, Vest-Agder (avledning tema 75938 Vielse Vanse)

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei Siden det ikke ser ut til å være vanskelig å finne noe via kirkebøker om denne vielsen (Lenke) , tenkte jeg å forsøke en annen vinkling.Foreldrene er bosatt på Borhaug, når barna døpes og jeg ser at navnet Oseas går igjen på stedet.Finnes det informasjoner i bygdebøker om beboerne på denne garden ? Står der i så fall noe om Bolette ?Hilsen Litta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Tusen hjertelig, Carsten!hvilken bok er det ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Det står øverst. Mini. Halse nr.A 20 (1906-1912) Ekteviede 1909, side 182

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Så klart - jeg tenkte ikke ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Så sannelig: Der fikk vi vielsen!Ja, jeg har tittet på Borhaug i Lista bygdebok, uten å finne nevnte par der. ( Fra tema 75938) Men Borhaug er langt mer enn en gård, - mer som et tettsted med mange gårder, og som også tgjør et eget skoledistrikt. Foruten jordbruket, var oppsittere knyttet til fiske, sjøfart, fyrvesen, handel, skip/båt-bygging, annet håndverk etc..Paulin Oseas sine foreldre var knyttet til nabo-tettstedet (nabo-gården), Vågsvold, og hans familie er nevnt her, men det oppgis ikke hvor Paulin Oseas tar veien. (Her er familien hans i 1865, - 6 år før han var født [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f61041&gardpostnr=585&personpostnr=3008&merk=3008#ovre>Lenke .)Når det gjelder Bolette sin familie, var heller ikke den knyttet til Borhaug. Hun var datter av båybygger Ole Mikal Milsen og Helena Tommine Tønnesdatter (nr.23 Lenke ) . men vi ser at hun selv, som 18-åring, holder til som butikkpige på Vatne/Skollevold i 1900 ( Lenke ).Hennes foreldre inngikk ekteskap i 31.mars 1874, (Nr.10 Lenke ) der det fremgår at begge kommer fra Vatne. ( Lenke og

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Hei IverSå flott med denne ekstra informasjonen!Jeg beklager at jeg nå driver med to temaer samtidig :-(Jeg har funnet ut at en Paulin Pedersen reiste som matros til Amerika i 1892 og hvis du ser mitt innlegg (8) i dette temaet Lenke, så ser du problemet.Det jeg kan se for meg er at både Paulin og Bolette returnerer til Norge og møtes i Mandal, men hvordan jeg skal finne ut av det, vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Det er alltid greit å få opplyst så mye som mulig før mang går i gang med å bla i kirke- og bygde-bøker, både i dette temaet og i tema 75938.Det var jo en enkel sak å finne Bolette (fra Vatne) i Vanse kirkebok, og dermed også hennes fødselsdato. – Og hadde man visst at denne datoen fravek (vesentlig?) fra Bolette Nilsen som ble mor i Danmark, så kunne man spart en del arbeid.Men det var jo fint å komme i mål!Vennlig hilsen Iver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.