Gå til innhold
Arkivverket

[#75953] Garden Borhaug, Vanse, Vest-Agder (avledning tema 75938 Vielse Vanse)


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei Siden det ikke ser ut til å være vanskelig å finne noe via kirkebøker om denne vielsen (Lenke) , tenkte jeg å forsøke en annen vinkling.Foreldrene er bosatt på Borhaug, når barna døpes og jeg ser at navnet Oseas går igjen på stedet.Finnes det informasjoner i bygdebøker om beboerne på denne garden ? Står der i så fall noe om Bolette ?Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så sannelig: Der fikk vi vielsen!Ja, jeg har tittet på Borhaug i Lista bygdebok, uten å finne nevnte par der. ( Fra tema 75938) Men Borhaug er langt mer enn en gård, - mer som et tettsted med mange gårder, og som også tgjør et eget skoledistrikt. Foruten jordbruket, var oppsittere knyttet til fiske, sjøfart, fyrvesen, handel, skip/båt-bygging, annet håndverk etc..Paulin Oseas sine foreldre var knyttet til nabo-tettstedet (nabo-gården), Vågsvold, og hans familie er nevnt her, men det oppgis ikke hvor Paulin Oseas tar veien. (Her er familien hans i 1865, - 6 år før han var født [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f61041&gardpostnr=585&personpostnr=3008&merk=3008#ovre>Lenke .)Når det gjelder Bolette sin familie, var heller ikke den knyttet til Borhaug. Hun var datter av båybygger Ole Mikal Milsen og Helena Tommine Tønnesdatter (nr.23 Lenke ) . men vi ser at hun selv, som 18-åring, holder til som butikkpige på Vatne/Skollevold i 1900 ( Lenke ).Hennes foreldre inngikk ekteskap i 31.mars 1874, (Nr.10 Lenke ) der det fremgår at begge kommer fra Vatne. ( Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei IverSå flott med denne ekstra informasjonen!Jeg beklager at jeg nå driver med to temaer samtidig :-(Jeg har funnet ut at en Paulin Pedersen reiste som matros til Amerika i 1892 og hvis du ser mitt innlegg (8) i dette temaet Lenke, så ser du problemet.Det jeg kan se for meg er at både Paulin og Bolette returnerer til Norge og møtes i Mandal, men hvordan jeg skal finne ut av det, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er alltid greit å få opplyst så mye som mulig før mang går i gang med å bla i kirke- og bygde-bøker, både i dette temaet og i tema 75938.Det var jo en enkel sak å finne Bolette (fra Vatne) i Vanse kirkebok, og dermed også hennes fødselsdato. – Og hadde man visst at denne datoen fravek (vesentlig?) fra Bolette Nilsen som ble mor i Danmark, så kunne man spart en del arbeid.Men det var jo fint å komme i mål!Vennlig hilsen Iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.