Gå til innhold
Arkivverket

[#75954] Per (Johannesen?) Småeng, Verdal


Gjest Tom Madell
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Madell

Enligt en artikel av Svein Haugan i Verdal historielag, 1978, s. 49 f. hade Johannes Pedersen Haugan/Helmo (1788-06-29--1854-08-26) en husmanplass under Kulslien. Han gifte sig 1816-11-15 med Johanne Johnsdatter Grensvald och de fick sex barn, varav jag härstammar från sonen Gundbjörn (1823-03-20--1919-01-0.Enligt samma artikel ska han ha varit son till en inte närmare angiven Per (Johannesen?) Småeng, som i artikeln också anges vara far till en annan av mina förfäder, nämligen Rasmus Pedersen Tokstad (1783-10-13--1850-12-29).Är det någon som känner till något mera om det här och om Per Småeng var far till dessa två, Johannes och Rasmus, samt om han hade flera barn, vem han var gift med, var han kom ifrån osv.Mvh.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Ett litet förtydligande. Min teori är att han är identisk med den Peder Johannesen som föds på Vistvald 1762-08-31, far Johannes Jensen, och att det är samma Peder Johannesen (dragon) som gifter sig med Ingeborg Rasmusdatter, född 1757-07-21, far Rasmus Garnes, år 1871. Såvitt jag kan bedöma fick de i så fall fyra barn: Marit, född 1781-04-28, Rasmus, född 1783-10-13, Johannes, född 1787-02-06, död samma år, Johannes, född 1788-06-29.Enligt Folketellingen 1801 uppges han vara 38 år gammal och gift med Ingeborg Rasmusdatter, 44 år. Bosatta på Stuskind, Verdal. I Folketellingen får man också intryck av att det finns ytterligare en son, Haldo, född 1791. Samtidigt finns det en Peder Johannesen som föds på Stuskindvald 1758-03-21, far Johannes Jensen(?!), och det är troligen också den sistnämnde som dör på Stubskinvald 1804-02-29. Det är möjligen denne som är far till Haldo. Frågan är då om detta stämmer och när i så fall 'min' Peder Johannesen dör och vem som var gift med Ingeborg Rasmusdatter.Slutligen finns det ytterligare ett frågetecken. 1780-06-18 föds en Peder Pedersen, oäkta. Som far anges Peder Johannesen, Melby, res. dragon, och som mor Ane Pedersdatter, Melby. Frågan är då vem av de två ovannämnda Peder Johannesen som varit i farten.Jag skulle bli mycket glad om det finns någon som har lite kunskap om den här släkten och som kanske kan räta ut lite av mina frågetecken och spekulationer.Mvh.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.