Gå til innhold
Arkivverket

[#75960] Langeid/Lange/Lunøe - Kristiansandsområdet


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Her i Stavanger finnes en Lange-familie som ønsker å finne forklaring på opphavet til dette Lange-navnet. Det er intet som tyder på forbindelse til mer kjente Lange-slekter, som jeg forstår har sitt opphav i Danmark og Tyskland.Den første som kom til Stavanger het Johan Henrik Johansen, født i Flekkefjord 9. aug. 1837, og død i Stavanger 18. april 1890. Han var blikkenslager(mester).Hans barn begynte så omkring århundreskiftet å kalle seg Lange, med den forklaring at deres farfar skulle ha 'brukt' det navnet. Siden den tid har derfor Lange-navnet vært etablert som familiens slektsnavn her i Stavangerområdet.Jeg har forsøkt å kartlegge denne Johan Henrik Johansens slektshistorie, for om mulig å se hvor Lange-navnet kommer inn. Hans foreldre var: Johan Olsen (arbeidsmand/daglønner) og Anne Halvorsdatter Brekke (fra Østre Moland). De ble gift i Flekkefjord (Nes) 16. juni 1834. Både ved vielsen deres og etter hvert som deres 5 barn kom til verden, er faren kun innført i kirkeboken som 'Johan Olsen'. Ved vielsen i 1834 ser vi av kirkeboken at hans far var: arbeidsmand Ole Olsen, Christiansand.Ved nærmere sjekk av kirkebøker i Krsand fant jeg: under Udflyttede: 16. febr. 1834 - Ungkarl Jon Olsen LANGEID (uthevet av meg) - til 'Flekkefjord'.Jeg har også funnet Johan Olsens dåp i Krsand - født 21. mars 1807 og døpt 31. mars 1807. Her står han oppført med foreldre: Ole Olsen LUNØE og Sidsel Olsdtr. Johan ser ut til å ha vært eldst og jeg har lykkes i å finne 5 søsken av ham. I kirkebøkene er deres dåp oppført slik, alle med Sidsel Olsdtr som mor:- Peder f. 28. mars 1809 - far: Ole Olsen LANGEID. Peder døde allerede i 1813, og faren står da oppført med samme navn.- Johanne Maria f. 2. april 1811 - far: Ole Olsen LANGEID. Ved konfirmasjonen hennes i 1826 er faren innført med samme navn.- Ole Andreas f. 18. mars 1813 - far: Ole Olsen LANGE. Han ble konfirmert i 1828 og faren er også da kalt Ole Olsen LANGE. Den samme Ole Andreas finnes i FT 1865 for Krsand som Ole Andreas LANGE.- Peter f. 4. okt. 1815 - far: Ole Olsen LANGE. Han ble konfirmert i 1830, og farens navn er da: Ole Olsen LANGEI.- Jens Jørgen f. 12. juni 1818 - far: Ole Olsen LANGEID. Også han finnes i FT 1865 i Krsand som Jens Jørgen O. LANGE.Så langt har jeg ikke lykkes i å finne deres foreldre Ole Olsen Lunøe/Langeid/Langei/Lange og Sidsel Olsdtr i andre sammenhenger, og aner ikke hvor de to har sitt opphav. Jeg forstår at Langeid finnes i Bygland og i Froland. Bygdebøkene finnes på biblioteket her i Stavanger, men jeg har ikke funnet noen Ole Olsen der.Kan det tenkes at Lange-navnet har sitt opphav ved at presten har notert feil i kirkebøkene, som vist ovenfor?? Men så er det dette med Lunøe som er farens navn ved eldste sønn Johans dåp. Hva kan forklaringen være?Håper noen kan hjelpe meg med å løse denne navnegåten.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Dette var jo et ganske uventet innspill. Hjertelig takk for det søkearbeidet du har gjort for meg her. Det er all grunn til å se nærmere på det som du her har funnet.Giftermålet i Kongsberg i 1804 passer jo bra ettersom parets barn begynte å komme fra 1807 i Krsand. Bare synd at kirkeboken i Kongsberg ikke gir noen detaljer om paret, hverken alder eller hjemsted.FT 1801 for Kongsberg har en 'Sidsel Olsdatter Kirkebon' 23 år ugift Tienestepige. Hun kan være en mulig kandidat. Sier 'Kirkebon' deg noe?I oversikt over gårder i Flesberg/Svene i FT 1801 finnes:'Land Ei Nordre Plads under Hovaldsrud Søndre. Kan dette også være en forvanskning av Langei? Ellers så ser jeg 'Langei Søndre Plads under Hovaldsrud Søndre', og tilsvarende 'Langei Nordre'. Dessuten 'Langei Væstre Plads under Trollerud'. Men ingen av disse har med treff på en Ole Olsen, eller en far som har Ole som sitt fornavn.Flesberg/Svene er et helt ukjent område for meg, men jeg forstår du ser på gården 'Trondru Plads under Hovaldsrud Søndre' som interessant her. Her finner vi både far og sønn Ole Olsen, men 'Langei' er ikke nevnt her. Ser du noen forbindelse likevel?Kjenner du til om det finnes rimelig oppdaterte bygdebøker for dette området? Isåfall skal jeg sjekke på biblioteket her i Stavanger over helgen.Takk så langt. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

I følge Flesberg bygdebok nr 6 kommer Ole Olsen i ft 1801 på Trondrud plass fra Nordre Langeid. Sønnen Ole Olsen Langeid f ca 1782 antatt gift med Sissel Olsdt på Kongsberg 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Tusen takk, Anne. Her har du gitt meg beviset for at det dreier som om det samme paret som jeg har jaktet på i Kristiansand.I kirkeboken for Krsand, konfirmerte, fant jeg Karen Pauline Olsdtr, i 1820. Dessverre har ikke presten ført inn foreldrenes navn. Men, presten har med en anmerkning: 'døbt Kongsberg i Aaret 1805'. Skal forsøke å legge inn en link til den kirkeboksiden her, men vet ikke om det funker, har aldri gjort det før. LenkeSkal se om jeg finner den aktuelle bygdeboka for Flesberg på biblioteket i neste uke. Som jeg ellers nevnte i min etterlysning, så har Ole Olsen ved innførslene i kirkeboken i Krsand også i ett tilfelle blitt ført inn som 'Ole Olsen Lunøe'. Sier dette 'Lunøe'-navnet deg noe som helst som kan knyttes til Kongsberg/Flesbergdistriktet?? Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

På 1700 tallet ble navnet Langeid ofte skrevet Langøe så jeg antar at Lunøe er en variant av dette.Fra Flesberg Bygdebok nr 6Ole Olsen Langeid f 1752 d Kongsberg februar 1816 g 1778 med Sissel Persdt Brattstad/Vedhogstet Kongsberg f ca 1757 død Kongsberg august 1816.Hans foreldre: Ole Olsen Langeid/Røros(bruker begge navnene, Røros ved vielsen)f ca 1720 d 1760 ved en fallulykke i gruva Glück Auf i Svene og Ingeborg Johannesdtr(Larsdtr?)Ingeborg gift 1761 med Audun Børgeson fra Eiker. Ingeborg Maria Johannesdatr Beier gravlagt på Kongsberg 1792 som Anders Børgesons hustru alderen er satt til 85 år.Ole Olsen Langeid f 1695 d 1767 g før 1719 med Jøran KnudsdtrOle Olsen, død før 1703, gift 1695 med Gunhild Steingrimsdtr død 1755 alder satt til 99 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Anne - En foreløpig takk til deg for disse tilleggsopplysningene. Jeg må bruke helgen til å studere det nye materialet nærmere. Det var kanskje dumt av meg å sette 'Kristiansandsområdet' i overskriften da jeg la ut denne debatten. Jeg trodde altså det var i Agderfylkene vi måtte lete etter Langeid, men det var altså feil. Og jeg vet at medlemmer av Lange-familien her i Stavanger er lykkelige over at vi nå har funnet forbindelsen fra Krsand til Kongsbergområdet og videre bakover. Dette har man forgjeves jobbet med siden 1950-tallet. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg har idag bestilt Flesberg-boka Bd VI på fjernlån. Skal se nærmere på hva jeg finner under Langeid når den kommer.Imellomtiden - den Sidsel Olsdatter som altså ble gift med Ole Olsen Langeid i Kongsberg 1804 - kan hun være den Sidsel Olsdatter Kirkebon 23 år Tienestepige som jeg finner i FT 1801 for Kongsberg? 'Kirkebon' - sier det noe? Er det en forvanskning av et lokalt gårdsnavn eller lignende? Det hadde vært interessant å få sjekke mere om henne, om mulig. Takknemlig for kommentarer til dette. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.