Gå til innhold
Arkivverket

[#75963] Hjelp til tyding av latinske navn på sykdommer


Gjest Ann-Carin Bøyesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Å registrere dødsårsaker er greit, men å forstå hva de betyr - på norsk - er ikke barebare. Jeg har googlet, men ikke blitt så veldig mye klokere av det. Jeg kan ikke legge en lenke til problemstillingene, men håper likevel de kan la seg løse - så kan noen med mer kunnskap innen medisinske begreper enn meg være så snill å fortelle i kortversjon hva følgende betyr: 1.periotonitis 2.cancer panceratis 3.vit. artviosalerosis cordis 4.cancer ventriculi 5.vit. cordis 6.paralysis cordis embolia pulmoren, 7.ødem pulm 8.bronchitis asthma Sistnevnte må vel være bronkitt astma, og cancer vet jeg betyr kreft - og her stopper min kunnskap. Kan noen være så snill å hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

1.'peritonitis' er bukhinnebetennelse. Den kan igjen ha mange forskjellige årsaker.2.'cancer pancreatis' er kreft i bukspyttlkjertelen3.'vit[ium]. arteriosclerosis cordis' er en skade i hjertet som skyldes åreforkalkning.4.'cancer ventriculi' er kreft i mavesekken5.'vit. cordis' er hjerteskade/hjertefeil uten nærmere angitt årsak6.'paralysis cordis' er hjertelammelse, 'embolia pulmones' er blodpropp i lungen7.ødem[a] pulm[onalis] er vann i lungene 8.bronchitis asthma er som du sa asthma-bronkitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Du og du så nyttig!! Det er så ofte at akkurat denne problemstillingen dukker opp og det er sannelig ikke lett å forstå hva som menes. Tusen takk skal du ha Karin.;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.