Gå til innhold
Arkivverket

[#75964] Etterlyser Lars Haldorsen Dahl, fiskeoppkjøper i Husøen Solund 1790 -årene.


Gjest Ole Johan Alterhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Johan Alterhaug

Skifte efter Handelsforvalter paa Huusøen, Utvær Skibrede Lars Haldorsen Dahl, begyndt den 5te Martii 1798, sluttet den 7de Decbr 1804. Anno 1798, den 5te Martii, blev Skifteretten sadt og administreret paa Fiskevæhret Huusøen (Kiøbmand i Bergen Lyder Wentzel Nicolaysen tilhørende) beliggende i Utvæhrs Skibrede og Yttre Sogns Sorenskriverie, til en lovlig Registerings og Vurderingsforretning, efter den paa bemeldte Stæd forhen værende Handels Forvalter, afdøde Lars Haldorsen Dahl, til paafølgende Skifte og Deeling, efter at Boet er leqvideret, imellem hans igienlevende Enke Ingeborg Isachs Datter og deres i Egteskab samen avlede En Søn, Haldor Larsen Dahl, 3 Aar gammel, som Formynder for ham blev antaget og indsadt Andreas Arritzen Kalgrav. Dette er fra skifteinnledningen. Lars ble gift i Nykirken Bergen i primo feb. 1790 med Ingeborg Isachsdatter Bergen trolig f. 1754, d. 1835, 77 år gl. Etter Lars død returnerte Ingeborg til Bergen sammen med sønen Haldor dpt. 22.05. 1795 i Eivindvik d. i Alversund 06.06.1874. De er med i folketellingen i Bergen i 1801 i Gård 378 Rode 5, nr. 83 boende hos Sivert Madtsen. Lars Haldorsens død er ikke ført i kirkebøker. Kan noen fortelle meg om fiskeoppkjøper i Sognesjøen Lars Haldorsen Dahls opphav etc. vil jeg være dypt takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Du bør, for at andre ikkje skal leite på nytt, legge ved det du har fått info om, eller fortsette på den første debattråden, nr. 75872.MVH Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg veit ikkje i kva grad det er interessant, men Lars og Ingeborg fekk ei datter i Bergen 1791 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&personpostnr=147775&merk=147775>Lenkeher i kirkeboka (øverst til venstre), men finn ikkje nokon fadder som kan være med å løyse saka Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 5 (1775-1808), Fødte og døpte 1791, side 89. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEg finn ho ikkje død i Bergen, men ho er ikkje med i skifte. Kan ho ha dødd i Gulen?Ser også at han har gått til nattverd i Nykirken i 1790, men det er vel også begrensa kor interessant det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Johan Alterhaug

Jeg har fått med meg det meste tror jeg. Det jeg mangler er Lars Haldorsen Dahl´s ophav.Barn: 1. Dødfødt guttebarn til graven den 19. mai 1790. 2 Ingebor Christine f. 08 og døpt den 12/10 -1791 i Nykirken i Bergen trolig d. ung. 3. Haldor f. 1795, døpt i Gulen (Eivindvig) 22. mai.Jeg har ikke klart å finne noe om barn 1 og 2.Derimot Haldor fikk en uægte sønn Haldor Christian Haldorsen Dahl dpt. 17. sept. 1820 i Korskirken i Bergen, som førte slekten videre.Udflyttederegisteret side 383 kirkebok A3, 1821–1831 i Korskirken i Bergen, fra den 4. august – 6. sept. 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.