Gå til innhold
Arkivverket

[#75970] Ole Pedersen 'af Biörnöers Prästegjeld'


Gjest Emil S. Halset
 Del

Recommended Posts

Gjest Emil S. Halset

Hei Jeg har kjørt meg fast på søking etter data om Ole Pedersen fra Bokkelsund (Buchelsund) i 'Biörnöers Prästegjeld', senere Bjørnør og Roan Kommune i Trøndelag. Han er registrert som far til Elias Olsen (Rath), som ble døpt i Trondheim i 1808, dvs han må være født ca 20-40 år tidligere. Har fått opplyst at Ole ble 'af Biörnöers Prästegjeld, bort Commenderet'. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne data om Ole Pedersen vil jeg være meget takknemlig.Med hilsen Emil S. Halset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er i hvert fall dåpen:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Klokkerbok nr. 604C01 (1754-1819), 'Uægte' fødte og døpte 1809, side 231. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg legger også inn lenke til ministerialboka, som du tydeligvis refererer til:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1808, side 119-120. Permanent sidelenke: LenkeFaren oppgis å være matros. Bort commenderet. Hva ligger det i det? Er han blitt tilvist tjeneste et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Ole Pedersen kom nok fra Stokksund, - jeg tror presten har skrevet Stokkelsund i kirkeboka.Stokksund ble i 1967 overført til Åfjord prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sikkert riktig. Bokkelsund var ikke å finne.Jeg forsøker meg på å tyde det som står om faren i klokkerboka, men klarer ikke alt.Ungkarl og Matros som var i Tieneste hos Hr Anders Susemel i Stokkelsund i Biørnøers Præstegield............., samesteds hvor hun og har været i Tieneste, han er nu udkommanderet af........., og at være hindes 2et Leyermaal, hvoraf 1 er begaaet i....... og hans 1 Leyermaal.Noe haltende må man si. Noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

Jeg har vært borti Buchelsund/Bukkelsund/Bokkelsund tidligere. B. var borgerleiet på Sandøya (i Roan mener jeg), og er omtalt i Bygdebøkene Bjørnørfolket. Fant slekt der fra 1740- til ca 1770-tallet, men er usikker på hvor lenge borgerleiet i B. eksisterte. Jeg mener også at det tredje kirkesoknet i Bjørnør het Stokksund, ikke Stokkelsund. Kan det kasnskje finnes noe i bygdebøkene Bjørnørfolket om Ole Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielse i Trondenes 1846, Elias Olsen Raths andre ekteskap:Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 9 (1841-1852), Ekteviede 1846, side 195. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En sønn Henrik Vilhelm født i Kvæfjord 1832:Kildeinformasjon: Troms fylke, Kvæfjord, Ministerialbok nr. 3 (1830-1857), Fødte og døpte 1832, side 9. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Man legger merke til at Elias Rath døper sine barn med navn fra familien Rath i Bjørnør i 1801: Henrik Vilhelm og Abraham Andreas.Henrik V Rath født i Bjørnør befinner seg i Nærøy i 1865:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f61751&gardpostnr=254&personpostnr=1730&merk=1730#ovre>LenkeEttersom jeg ikke kunne finne Elias Rath konfirmert i Tronheim, Strinda eller Bjørnør, kom jeg å lete i Nærøy og fant ham konfirmert der:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nærøy i Nærøy, Ministerialbok nr. 784A03 /1 (1816-1829), Konfirmerte 1823, side 254. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Elias Olsen Cartenøe 17 år flytter til Senjen i 1825, nr 7:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nærøy i Nærøy, Ministerialbok nr. 784A03 /1 (1816-1829), Utflyttede 1825-1826, side 283. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.