Gå til innhold
Arkivverket

[#75971] Soldat under felttoget mot svenskene sommeren 1814


Gjest Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Er det noen som vet hvor man finner oversikt over soldater som deltok i felttoget mot svenskene sommeren 1814. Jeg er interessert i å finne ut om Lars Aasmulen (1790—1874) fra Harran var med i felttoget og eventuelt hvor han var. Han var fra 1811 innrullert i Overhaldske skiløbercompagnie i Namdalen. Fra litteraturen er det kjent at da det ble mobilisert for krig mot svenskene i 1814, ble Nordenfjeldske skiløperbataljon en del av oberst Rodes bataljon på Elverum. Min hypotese er at han tjenestegjorde her. Finnes det mannskapslister eller liknende som kan bekrefte eller avkrefte dette?Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er ikke jeg helt sikker på om det er Riksarkivet eller det lokale Statsarkiv som kan ha disse militære rullene, men en av de er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Statsarkivet i Trondheim har det ikke. Det har de meddelt meg. Jeg har skrevet til Riksarkivet, men ennå ikke fått svar. Kan det tenkes at det finnes noe på Hamar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

I Statsarkivet på Hamar fant jeg fortegnelse over Søndenfjeldske Skiløberbataljon 1801-1817 og Elverumske Skiløberkompani 1747-1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ErlingFlott!!Da skal jeg se på materialet neste uke, og samtidig vurdere om jeg skal skanne og publisere det i sin helhet. Kanskje det kan komme til nytte for flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Dette var flott. Og det er ikke lenge til 2014, og da blir det mer interesse for dette. Meld fra om noen støter på Lars Aasmulen i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Undskyld, tenkte bare at han kunne bruke dette navnet som han fikk da han ble födt!?Tok sikkert Aasmulen senere da gården hette så!? Lettere å ha mer å gå på da du söker? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Nyttig å vite at dette finnes på Hamar, men det hjelper ikke meg med opplysninger om soldater fra Nordenfjellske skiløperbatalsjon som var på Elverum sommeren 1814. Ble de mobilisert allerede vinteren 1813/1814?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Jeg har forsket en del på skiløperkompaniene, og har så langt ikke klart å finne personellruller for Nordenfjellske skiløperbataljon som dekker 1814. MEN: på Statsarkivet i Trondheim finnes det en del bøker (parolejournaler, listebøker og lignende). Disse finner du i katalogen over militærarkiver på Statsarkivet i Trondheim. Dette ser ved første øyekast ikke så nyttig ut, men i listebøkene så hender det at det dukker opp mannskapslister av forskjellige årsaker. Listene preges dessverre av vanskelig skrift, men helt umulig er det ikke. Dette er det beste tipset jeg kan gi. Journalene og parolebefalingene vil evt. kunne gi detaljer om bataljonens bevegelser i tidsrommet. Husk at det finnes bøker og liseter både på bataljonsnivå og kompaninivå. (Nordenfjellske skil.bat. besto av Holtålske, Snåsenske og Meråkerske kompanier). Ellers ser det ut til at Nordenfjellske skiløperbataljon lå mesteparten av tida på Hedmarken i Løtenområdet, men de ser også ut til å ha vært innom Elverumsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Veldig mange soldater ble mobilisert allerede vinteren 1813/14, så det er ikke utenkelig at det er tilfelle for Nordefj.skil.bat. også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Takk for nyttige tips om kilder i Statsarkivet i Trondheim. Har du publisert noe om skiløperkompaniene? Kan du utdype denne setningen i ditt innlegg: 'Ellers ser det ut til at Nordenfjellske skiløperbataljon lå mesteparten av tida på Hedmarken i Løtenområdet, men de ser også ut til å ha vært innom Elverumsområdet.' Hvilke kilder har du for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Jeg har først og fremst forsket på uniformer og våpen for både Sønnenfjellske og Nordenfjellske skiløperbataljon. De er publisert i Våpenhistorisk årbok 2007 og 2008. Men jeg er også slektsforsker, og jeg holder selvsagt oppsikt med 'mine' når jeg jobber med slike kilder. Jeg har ikke forfedre i Nordenfjellske, men i artikkelen jeg skrev om sablene til Nordenfjellske forsøkte jeg å finne ut hvilken soldat som hadde brukt et bestemt våpen, ettersom våpnene er merket med soldatnummer. Dessverre lyktes ikke dette helt. Kilden til hvor Nordenfjellske oppholdt seg er delvis de nevnte journalene (som jo er primærkilder) og delvis '7-aarskrigen for 17de mai' skrevet av Angell. Jeg har ikke nøyaktig sidehenvisning ettersom det ikke var dette jeg primært var på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Til Lars Ove (22): Klart det! Ellers: Det er viktig å ha klart for seg forskjellen på 'Ungt Mannskapsrulle' og 'kompanirulle'. Ungt mannskapsrulle er en liste over alle unge menn som er tilgjengelig som soldatemner. Kompanirullene er lister over de som allerede er soldater. Det sier seg selv at Ungt Mannskapsrullene favner bredere, men er du ute etter tjenestedetaljer som innrulleringstidspunkt og dimmisjon, så er kompanirullene tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Trond (23)Ja jeg ser det, og som vedlegget viser så er det ikke mye opplysninger om 'gutta'. (legger ved 2 sider som hører sammen.)Men Jeg kan ikke se at SAH har kompanirullene? Kan de ligge på Riksarkivet? (jeg skal dit torsdag)

bilete8547.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.