Gå til innhold
Arkivverket

[#75973] To karer fra Voss


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

To av mine oldefedre, Lars Pedersen Grove F 1829 og Ole Johannesen Nestås F 1825, kom medio 1850 til Ofoten for å søke lykken ..... og de fikk stor etterslekt.De herrer Lars og Ole var 7-menninger, og med utgangspunkt i min 7. tip-oldefar Rasmus Arneson Sætre F 1591 vil jeg forsøke å lage en felles slektsbok for etterkommerne.Har du noe du mener bør være med - enten du er i slekta eller ikke - er min E-postadresse pjoh-nes@online.noJeg er 85 år - så ......Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk ! Jeg takker alle son har sendt meg E-post med gode opplysninger om etterkommerne til de to, Lars og Ole.Jeg vi gi tilbakemelding til alle når jeg har fått bearbeidet det materiale jeg har fått.Primo mars tar jeg sikte på å sette sluttstrek, så du har ennu noen dager.....men hvorfor nøle !Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Den 27.9.1852 giftar ein vossing seg i Ankenes kyrkje med Gabrikke (?) Pauline Pedersdotter Sliberg. Karen heiter Ole Johannessen, men han er skriven for Teigene og faren er Johannes Erikson Teigene. Men når fyrste dotter, ho Peroline Sofie vert døypt 16.5.53 skriv han seg for Tangen. Då har skulelærar Johannes Nestaas teke turen nordover og er ein av faddrane. Når sonen Johan Martinus vert døypt 28.5.55 skriv han seg for Sliberg. Når dottera Kristine Elisabeth vert døypt 24.5.1858 skriv han seg plutseleg for Nestaas, men når Martines Berg vert døypt 28.5.60 skriv han seg for Lillevik.Eg trur dette må vera rette karen. Ved vigselen i 1852 står det at han er 27 år og Ole Johannesen Nestaas som du nemner Per, er iallefall fødd 30.5.25 og døypt 26.6.25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Bingo ! Takk Jostein. Mye godt stoff som i stor grad stemmer med det jeg har, dog hadde jeg ikke Oles dåp.Oles far Johannes Erikson Mølsterteigen - eller bare Teigen - har jeg død 1833. Den skolelærer Johannes Nestaas du mener er Oles far, er trolig Oles bror Johannes Johannesen Nestås F 1829 som kom nordover i 1845, og var en tid lærer og kirkesanger i Ankenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Jostein !Jeg har studert ditt innlegg nærmere, og jeg tror du har god kvalitet på din database, seriøst arbeide. Hvis du føler for det er jeg en takknemlig mottaker av det du kan tenke deg å sende som E-post til meg !!mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innl. 3)4): Johannes Næstaas fra Voss ble gift med Alethe Marie Christensdatter f: 1840. Johannes var lærer og gårdbruker i Nordfjord/Kattfjord i Troms. Han og Alethe hadde ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Jeg har Alette Marie født 8 mars 1842. Jeg har videre at Johannes og Alette hadde en datter Kaspara Sophie født 20 juni 1861 i Hillesøy. Hun døde 19 februar 1862 i Hillesøy. Jeg har Johannes bosatt en tid i Nordfjordbotn som vel ligger i Balsfjord ? Fra 1857 til 1864 har jeg Johannes som lærer og klokker i Hillesøy, bosatt i Klokkergården på Bremsholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Her er det snakk om Nordfjord i Kattfjord på Kvaløya. Dette området hørte til Hillesøy sogn i Lenvik. Du finner Johannes på plassen både i 1865 og 1875. Det er ikke lange avstanden til Bremsholmen. Hilsen Alvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det stemmer at Alethe var født i 1842. Hun hadde en søster Petricha Andrea f: 1839 som i 1863 ble gift med Nils Johan Olsen fra Torsnes, som var hans hjemplass. De satt et langt liv som husmannsfolk på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei AlvinNå setter jeg sluttstrek for Johannes (som var bror av min olsefar Ole Johannesen Nestås). Jeg har rettet opp min villfarelse med hensyn til bl.a. stedet Nordfjord/Nordfjorbotn. Jeg kunne godt tenke meg en E-post fra deg hvis du har noe som passer inn hos meg,...ja vi er jo naboer. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.