Gå til innhold
Arkivverket

[#75991] Thomine Olivia Olsdatter


Gjest Bernt Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Knutsen

Thomine ble gift med Abraham Børresen (Børufsen) Valand,f.19.01.1842 i Holum, konfirmert 28.09.1856 og fra folketellingen 1865 fra Christiansand var han ugift slaktersvend. De fikk bl.a. datter Othilie Børresen,f.31.12.1871i Kristiansand og døpt 21.01.1872 i Kr.sand domkirke.Hun blei gift med Gerhard Marius Christensen fra Mandal. Kan noen hjelpe oss å finne den rette Thomine??Mvh Bernt K.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Dette var veldig bra, tusen takk til dere begge. Nå har jeg 'alle' data på Thomine ,d.v.s født,døpt,konfirmert, død og gift. I tillegg har jeg funnet en del om foreldre og besteforeldre. Moren Dorothea Ommundsdatter finner jeg som født og døpt i Kristiansand mini,nr. A 3 (1778-1818) Fødte og døpte 1810,side 624-625. Men kan noen hjelpe med å tyde det som står der, gjerne også om fadderne. Permanent bildelenke: LenkeVennlig hilsen Bernt K. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg kan ikkje tyde alt i dåpen til Dorothea. Men eg ser i alle fall at ho er tvilling med Astri, og at foreldrene er Ommund Thomasen og Anne Olsdatter. Når eg søker på Familysearch etter giftermålet, finn eg bare ein aktuell [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500224396459&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke 88. januar 1808 i Lyngdal. I Lyngdal kirkebok finner ein gardsnavna Hægeland og L.Kvelland LenkeDu kan finne mange slektsledd bakover i bygdeboka Lyngdal II. Side 173, Hægeland: Dorte Stålesdatter Hægeland (1739-1831) 1772 g.m. Tomas Ommundsen Møskedal (1740-1794) hadde sønnen Omund, f. 1780, 1808 g.m. Anne Olsdatter Lillekvelland.Side 183, Lillekvelland: Ole Nilsen d.e. Lillekvelland (1748- ) 1773 g.m. Astri Jensdtatter Udland (1756-1834) hadde dattera Anna, f 1784, g.m. Ole Olsen Kristiansand.Da kan ein gjette på at Ommund Thomassen, første ektemann til Anna, er død i Kr.sand, og at Anna gifter seg om igjen. Et søk på Familysearch gir dette giftermålet i 1826 Lenke , og et kikk i kirkeboka bekrefter at det er rett Anna Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Takk for oppklarende opplysninger, men jeg er fortsatt interessert i tyding av det som er opplyst angående dåpen som jeg nevner i innlegg 4. Andre som vil prøve seg??Vennlig hilsen Bernt K. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.