Gå til innhold
Arkivverket

[#75995] Skjeberg tydehjelp


Gjest odd marthinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest karl johnny sommer

Hei Odd - Tror det står følgende?:Enkemand Fredrik Andersen og pige Anne Hansdatter.Fredrik født i Hornes prestegjeld,oppholder seg på ......Thaleberg i ..... Anne født under Brandstorp og oppholder seg på Thaleberg Skjeberg.Foreldre:Afdøde tømmermand Anders Johannessen og gårdsmand Hans Larsen Lurgaards eiet.Forlovere:Gårdsmand Ole Pedersen Braaten og Ole Jonsen Braaten.Manko på to ord,som var vanskelig å tyde.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Enig i denne transkriberingen (4) - stort sett.Hornnes pr.gjeld - i Setesdalen - kan virke underlig. Kunne det være HVALØENE (Hvaler) ... ?Denne Fredrik brude jo finnes i FT 1801, men finnes han der ... ?Ordet foran Thalberg må vel være navn på ett av div. bruk/plasser under den gården. Thalberg ant. riktig selv om gården egentlig ikke ligger i Skjeberg hovedsogn.Plassen hennes far er på, kan ligge under Losgård eller Lislegård - de eneste gårdsnavn jeg finner i Skjeberg, som ligner.Bagateller: det er vel snakk om Huusmnd.? Siste forlover heter vel Ole Thoresen?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Egil - Til innlegg (5)Thaleberg ligger ved Brandstorp i den delen av Skjeberg som grenser til Borge.Plassen Luur/Luurgaard/Luurback,mener jeg lå ved Sellebakk i Borge.Blingsa litt på den siste forloveren,det skal selvfølgelig være Thoressen.Hornes/Hornæs ligger i dag under Skjeberg. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Sikkert ikke noe viktig poeng, men har lagt merke til at i kirkebøkene for Skjeberg markeres gjerne anneksene. Talberg-gårdene sogner til Ullerød/Christiansø og ligger faktisk ganske nær denne anneks-kirken.Hornes-gårdene ligger jo heller ikke så langt borte, men Hornes PRESTEGJELD ... ? Det finnes et HORNNES pr.gjeld, men nederst i Setesdalen.At denne Fredrik Andersen synes å mangle i 1801-tellingen, kan skyldes at han f.eks. var til sjøs - eller kanskje er fra Sverige ... ?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Egil - La oss legge tilside pedanteriet.Hornnes i Setesdalen har jeg nå fått med meg.Glem Hornes som prestegjeld,noe som trolig er feil.Har du noen annen tydning omkring 'Prestegjeld'?Er du enig i at det står Hornes?Om så finner jeg ingen plass/sted i Sverige med stedsnavn tilnærmet Hornes.Fredrik ble far til følgende barn i sitt ekteskap med Anne Hansdatter:Nicoline 27 06 1838 - Anders 31 10 1840 - Hans 11 11 1843 og Johanne 01 04 1846.Legdeslem Fredrik Andersen død 28 11 1846(Løkkeviken) i en alder av 66 år (lungebetennelse)alder ved død stemmer vel ikke helt med alder 52 år ved vigsel i 1838?Det er ellers litt snodig at Fredrik ikke er å finne i 1801 tellingen. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jo da, jeg er nok litt pedantisk - nå og da ...Jeg har litt tro på Hvaløene. De to første bokstavene kan vel godt være HV .. ?Jeg ser at flere av mine slektninger på Grimsø (Skjeberg-grenen av min Hvaler-slekt) er faddere etter at de kom til Løkkevika. Dette er selvsagt naturlig (og sier ikke noe om Fredriks opphav) etter som Løkkevika og Grimsø omtrent er nærmeste naboer.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det kan sjå ut som Else kan ha rett i at det står Hurums Præstegjeld. Hvaløene var vel ikkje eige prestegjeld, og i 1838 var vel skrivemåten Hvaløerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.