Gå til innhold
Arkivverket

[#75996] Ønsker opplysninger om Johannes Erichsen f.ca. 1765 Vik i sogn


Gjest Anne J  Engmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J  Engmo

Johannes Erichson Wollevig og Britha Andersdatter Indre Næsset giftet seg i Vik i 1798.De fikk 3 barn jeg kjenner til : Siri/Sigri f. ue 1797 sannsynligvis d.før 1801,Erich f. 1798 (han har jeg livsløpet på) og Ingri f.1801 d.1802. Britha døde 1805.Familien bodde på 'Ytre Nesse' Lenke Det jeg lurer på er,ble Johannes gift på nytt etter konas død,og når døde han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ja spørs om ikke det er ham,siden han var husmann uten jord,bodde han neppe på Næsse etter at Britha døde.Jeg ser av skifte etter henne i 1805 at han da er oppført med gården 'Scharpevolden'.Prøver nå å finne skifte etter ham rundt 1814-1815.Hjertelig takk for at du ga meg et årstall å gå ut fra,så får vi håpe det er rette Johannes Erichson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Anne! I Bygdebok for Vik i Sogn bind 3 fyrste halvband finner jeg Johannes Erikson på side 51 under Skarpevodln.Han flytter til Sandviki under Lønne på side 36. Eirik Lasseson Kaldestad døde i 1805. Kona Malena Bendiksdotter fra Kvamme ble attgift med Johannes Eirikson Ytre Nese. Han døde i 1814. Malene døde i 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Tusen takk for utfyllende opplysninger ! Jeg fant en enke Malene Bendiksdatter nevnt i skifte etter Johannes,så det stemmer helt.Der sto det også at han var husmann på gården Sandvik.Nå har jeg også funnet foreldrene til Johannes,de bodde på gården 'Nedse' Arnafjord i Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Du har 2 stk Johannes Erikson født ca 1765, Anne.Johannes Erikson døypt 25.3.1764 på Ytre Nesse, dvs Kvamsøy, i dag: Balestrand Kommune.Johannes Erikson døypt 11.1.1766 på Nese, dvs Arnafjord, i dag (og i 1766): Vik Kommune.Det er ein Johannes Eriksen som vært konfirmert 9.2.1783Innlegg nr 4 omtalar ei bygdebok i Vik bind 3, fyrste halvbind. Denne boka kom ut for over 50 år sidan, og må sjåast med auger deretter ! I 2008 kom det ut ei Gards- og ættesoge for Vik i Sogn, som omhandlar Vik, Arnafjord og Vangsnes. DOG IKKJE Feios og Fresvik. Og Kvamsøy er ikkje med, då Kvamsøy på 60-talet gjekk til Balestrand Kommune.Som ein fyrebils konklusjon: EG trur at det er Johannes Eriksen døypt i 1764 i Ytre Nesse du skal halda deg til, sjølv du SJØLVSAGT er velkommen på sørsida, Anne: Arnafjord !Kvifor Johannes brukar Vollevik, ein gard på sørsida av Sognefjorden, då han giftar seg ? Svaret kan væra: Han kan ha vore dreng før han giftar seg. Men det kan eg ikkje dokumentera her.Data på døypt og konfirmert du har fått frå meg, kjem frå: http://www.leegenealogy.net/nyhet.htm Merk deg at her er det KUN Arnafjord som du kan fylgja familen på, mens du kan søkja på Arnafjord, Kvamsøy og Vik. Alt er ikkje rett som står der. I så fall ville far min ha vore 190 år no i januar, (185 år då han døydde) og det trur ikkje noko på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei.Takk for at du la inn dette,fikk litt å sjekke nærmere i sømmene nå ! Jeg er lite kjent i Sogn,så det er godt å få klarert hvor de forskjellige gårdene hører til.Prøver så godt jeg kan å få sjekket med kirkebøkene,legger ikke inn i slektsprogrammet før jeg er rimelig sikker.Men siden familien til min tipptipp-oldefar bodde på Ytre Nesse,Kvamsøy i 1801 har du sikkert rett med hensyn til hvilken Johannes Erichson som er faren.Da kan jeg sikkert eliminere det paret som bor på 'Nedse'Arnafjord ! Men hvem var da foreldre til 'min' Johannes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Eg ANNTAR at det er dei som vart gifte: 5.11.1752 Eirik Andersen og Sigrid OlsdtrElls så ser du på fødte at Anna er døypt 26.5.1752, Anders er døypt 27.10.1757, Ola er døypt 28.1.1760, så Johannes Nils er døypt 22.11.1766, Sigtrud er døypt 29.6.1769, Botolv er døypt 24.12.1770, Sigrid er døypt 15.12.1776. Dette er ongar m/ fødselskode Ytre Nesse 0-20.Kjeldene her er: http://www.leegenealogy.net/databas/born.aspKanskje eg finn noko på Flete om faren Eirik Anderson ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei.Også jeg har, etter å ha studert dette litt nærmere, Eirik Andersen og Sigrid Olsd. som mulige foreldre til Johannes.Det hadde vært supert om du hadde funnet mer om Eirik Andersen,kunne vært kjekt å ha denne greina av familien høvelig komplett. Tusen takk for det du har funnet så langt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Denne Erik Andersen KAN væra han som er døypt 10.9.1727, busett: Koldingsnes 0-15 og konfirmert i Hopperstad Stavkyrkje 9.2.1749 ? Mogelig ! http://www.leegenealogy.net/databas/konfirm.aspOm faren til Eirik er Anders Anderson Tjugum gift med Brita Klausdtr (sjå Ytre Nesse s. 46 i Bygdaboka for Vik, utgitt i 1957 - 53 år sidan !!) - ikkje veit eg !Dersom du lykkast du med å hengja deg på han, så kjem du eit stykkje bakover i tid. Ellers så sit du no fast !!Flete i Arnafjorden fann eg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.