Gå til innhold
Arkivverket

[#76001] slekt Råde i Østfold


Gjest Helge Aker
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Aker

LETER ETTER OPPLYSNINGER OM FØLGENDE PERSONER:Mina Christoffersdatter (Aker) f. i Råde 10.2 1862hennes søster Anne MArie F. 13.5 1865Foreldere var Christoffer LArsen Aker f. 5.3 1835 og Mathea LArsdatter f. 1840 d. 6.3 1870Leter også etter opplysninger vedr. Ellen Olene Larsdatter Aker f. 22. 11 1827 død ??? Hun var gift med Svend Villadsen TAsken f. 16.9 1816 og død 1867 De hadde 5 barn Vilhelm f. 1856 LArs f. 25.1 1868 MAren Oline f. 19.12 1859 Helge f 2.7 1862 Marinius f 1856 d. 1866.Vet at de hadde tilhold i Råde men har ikke klart å finne ytterligere opplysninger om hvor det har blitt av barna utover at muligens LArs utvandret til Amerika etter at han hadde oppholdt seg en tid hos en onkel I Hedrum i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er den eneste jeg finner som kan passe med Helge Svendsen f. i Raade ca 1961, her i Hedrum 1900, som gårdsgutt? LenkeHar prøvd å lete i emigrantlister etter mulige utvandrede barn i Svendsenfamilien, uten hell til nå.Kan hende det finner utflytterlister fra Raade i kirkebøker fra denne tiden?Har søkt landsomfattende søk RHD med etternavn begynner på Sven.. og født i Raade, og der var det bare denne Helge som dukket opp i navnlister.Kan lete litt i Hedrumkilder om det er rett Helge som havner det som gårdsgutt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg samme Helge Svendsen d. 1926 i Hedrum: LenkeKan jo passe at brødrene Lars og Helge havnet i Hedrum, om de hadde en onkel der?Skal se om jeg finner Lars som utvandret fra Hedrum.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn fødsel til Mina Kristoffersdatter her: LenkeSøster Anna Maria er født 1865 i følge samme kilde. Har ikke funnet flere barn av denne familien ved foreldresøk på Mormonerdatabasen.Kan prøve gravminneregisteret til Dis.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste jeg fant av Svendsenbarn i denne kilden var Helge Svendsen døpt her: LenkeHar ikke funnet noe av interesse til nå i utflytterlister for Raade. Litt tidkrevende å lete gjennom kirkebøker her, med såpass begrensede opplysninger om familien. Kan hende noen har tilgang til bygdebøker fra området, eller at noen fra Slekts/historielag i området kan hjelpe deg med opplysninger om disse to familier.Lykke til.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aker

DA er noe litt mere på plass det er helt riktig at Helge Svendsen var på Gjelstad hos sin onkel HAns Aker .DA vet jeg at han døde der i 1926 HAns Bror LArs dro til Amerika.?? Men ellers vet vi fortsatt ikke noe om de øvrige søsken og hvor det har blitt av dem TAkk så langt for interesse og hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En mulig kandidat til Mina Chris. her i 1900-tellingen. Vanlig at hustru bruker mannens etternavn på den tiden: LenkeSkal se om jeg kan finne vielsen av dette paret, da vil det vise seg hva pikenavnet hennes var.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siste forslag til kandidat viste seg å være feil. Hun var datter av en helt annen Kristoffer.Ikke enkelt å følge damer som er gift i 1900 , da er de fleste ikke registrert med pikenavn.Mina kan jo være død ung, eller også ha emigrert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne Marem Oline Svendsdatter f. 1859 ved landsomfattende søk 1900. Har prøvd søk bare på fornavn , ca alder og f. Raade, uten hell til nå. Heller ikke på Dis gravminner finner jeg damen registrert. Kan hun muligens ha emigrert til USA som den ene broren, eller kan hun være død ung, etter konfirmasjonen ?Muligens kan hun også ha flyttet til Hedrum og slekta der?Vrient dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.