Gå til innhold
Arkivverket

[#76003] Trettende dag Jul i 1753


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Svenskene gikk over til den gregorianske kalender nettopp i 1753, og man ''hoppet'' rett fra 17.februar til 1.mars det året. (I Danmark/Norge hadde man gjort det tilsvarende allerede i 1700.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Det er av en eller annen grunn bare 17 dager i februar det året, men trettende dag jul (i Norge) regner jeg som 6.januar og det var en onsdag det året, men det er kanskje i Sverige at trettende dag jul er i februar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for fin hjelp.Mitt innlegg baserer seg på et domboksutdrag ifra Sverige, datert 27.9.1753Kvinnen i saken opplyser at hun hun hadde samleie med en mann som ga henne ekteskapsløfte. Det oppgis at samleie ble gjennomført på 13 dag jul eller mandagen etter. Barnet ble født den 11. oktober i 1753.Mitt spørsmål er om hvor mange dager det gikk fra samleiet ble utført til barnet ble født? Skal jeg da kun telle med de 17 dagene i februar. Dersom jeg starter med 7 januar tilogmed 11. oktober kommer jeg frem til 267 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Julaften er den 24 des. og 13 dager etter er alltid 6 januar. 6 februar, mars, april, mai, juni, juli, august, september,6 oktober skulle bli 9 måneder vel?? Ingen föder presis, så 11 oktober skulle väre omtrent rett?? Eller??? Har födt 4 sjöl, men ingen kom eksakt på datoen! mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nå er ni måneder uansett ikke et presist mål på et svangerskaps varighet. Men la oss for enkelhets skyld si at et svangerskap varer i ni måneder à 30 dager, tilsammen 270 dager. Ni måneder fra 6.januar er 6.oktober. Men husk at i 1753 hoppet svenskene over 11 dager i februar, så da må vi ''legge til'' disse 11 dagene for å komme opp mot 270 dager, slik at ''riktig'' dato blir 17.oktober.Men man kan altså ikke beregne presist en unnfangelsesdato på grunnlag av fødselsdatoen. Et svangerskaps varighet kan variere, og en fødselsdato den 11.oktober (etter gregoriansk kalender) er godt innenfor marginen for et normalt svangerskap dersom unnfangelsen skjedde den 6.januar (etter juliansk kalender).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Et normalt svangerskap regnes i uker og er på 40 uker /- 2 uker, altså 38-42 uker. 40 uker er 280 dager. Og da blir det normale svangerskapet på 266-294 dager.Det lærte i hvertfall jeg da jeg tok sykepleien.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, det er vanlig å regne 40 uker fra siste menstruasjons første dag til fødsel. Tiden fra selve befruktnngen blir dermed en til to uker kortere.Her er hva som står i Store Norske Leksikon:''Graviditetens avslutning kan registreres praktisk talt på minuttet. Derimot er det meget vanskelig å kunne angi det eksakte tidspunkt for graviditetens begynnelse. Tradisjonelt har svangerskapets varighet vært angitt på grunnlag av tiden fra siste menstruasjons første blødningsdag til fødselen. Derfor har tidspunktet for den ventede fødsel – fødselsterminen – vært beregnet ut fra siste menstruasjons første dag. Den gjennomsnittlige varighet av svangerskapet hos kvinner med menstruasjonssyklus på 28 dager blir 280 døgn, tilsvarende 40 svangerskapsuker.Fødselsterminen kan beregnes ved å legge 7 dager til datoen for siste menstruasjons første blødningsdag og trekke fra 3 på måned (eller telle 9 måneder frem). Denne måten å regne på kalles Naegeles regel. Dersom f.eks. siste menstruasjon starter 7. juli, blir fødselsterminen 14. april. Forståelig nok er kvinnens angivelse av siste menstruasjons første blødningsdag ikke fri for feilkilder.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

For kvinnen i mitt innlegg med nr. 12 kom jeg frem til 278 dager eller 273 dager. Nevnte kvinne, som het Catharina Nilsdotter, født i 1724 fikk sin datter Anna Catharina den 11.10.1753.Jeg har forsøkt å beregne meg frem til når hennes datter, Anna Catharina, gjennomførte sitt samleie i 1787, dersom hun fulgte omtrent samme syklus som sin mor. Anna Catharina fødte sin datter den 28. mai i 1788. Dersom vi tar et avvik på fem dager ser det ut til at Anna Catharina hadde samleie den 25. august eller 30. august i 1787?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.