Gå til innhold
Arkivverket

[#76012] Når og hvor giftet Leena Catharina Paludan seg med Even Meldahl Schielderup ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Even Meldahl Schielderup 1730-1814 var sogneprest for Oddernes i Kristiansand fra 1769 og paret fikk sønnen Søren i 1775. Før han kom til Oddernes var han i Kristiansand. Leena Catharina Paludan var født i Oslo i 1751.Far til Leena, biskop Rasmus Fredriksen Paludan døde i Kristiansand i 1759 og da hadde mor til Leena allerede vært død i 5 år. Hvor Leena vokste opp er nøkkelen til å finne vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Biskop Rasmus Fredriksen Paludan og hustru fikk i følge denne kilden 8 barn i Oslo mellom 1844 og 1855. LenkeHvor barneflokken vokste opp finnes vel noen som kjenner til her , håper jeg.Kan lete litt i digitale kilder for å se om jeg kommer over opplysninger om hvor Leena Catharina giftet seg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg tror jeg kan si at jeg har full kontroll på alle de andre barna til biskopen. (Martha Margaretha, Frederik, Martha Maria, Margrethe Johanne, Nicoline, Ambrosia, Else Marie og altså Leena Catharina. Alle ble døpt i Christiania med unntak av den yngste Else Marie født i 1754 som ble født etter at biskopen kom til Kristiansand.Den eneste sønnen Frederik Holmsted Paludan 1744-1827, giftet seg i Magleby i Danmark i 1776 og var trolig i Danmark lenge før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Martha Maria 1746-1825 giftet seg også i Danmark, nærmere bestemt i Holtug på Præstø.Margrethe Johanne 1747-1797 giftet seg trolig i Bergen i 1766 - gift med løytnant Christian Tidemand sønn av biskop Tidemand.Nicoline 1749-1815 er kanskje mest aktuell. Hun giftet seg med sogneprest Theodorus Bergmann Meldahl 1735-1786 i 1764 i Kristiansand og bodde der til sin død.Ambrosia 1750-1788 ble gift i Christiania i 1769 med ob.løytn. Christopher Holfeldt og bodde både i Arendal i Aust-Agder og i Vanse i Vest-Agder.De øvrige døde unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg fikk en idè; når både broren Frederik og søsteren Martha Maria gifter seg i Danmark, hhv. i 1769 og 1776, så kan det jo tenkes at Leene har oppholdt seg samme sted. Holtug og Magleby er jo omtrent samme sted, nemlig på Præstø.Jeg har lett igjennom Vanse, Kristiansand inkl. Oddernes samt Arendals kb, men Schielderup og Paludan-familiene var godt sammengiftet og kjent med hverandre fra før og paret kan ha blitt koblet sammen uten hensyn til geografien.Dessuten, kirkebøkene er ikke helt lette å lese og jeg kan ha oversett vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert (uten kilde) at Lena Katrine Rasmusdatter Paludan ble døpt 16. desember 1751 i Kristiansand, altså ikke Christiania (Oslo). Hennes far var biskop i Kristiansand fra dette år (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvilket er feil, Per. Riktig dato, dåpsnavn Leena Catharina, sted Vor Frelsers Kirke, Christiania (fødselsdato 08.12.1751).Har mer om disse familiene Leif, men det kan jeg sende deg direkte sammen med det svaret du venter på denne helgen(muligens har du det meste fra før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til indlæg 5:Sognepræsten i Magleby-Holtug sogn Jens Lintrup blev gift d. 22 september 1769 med 'Fróken Palludan'. Ifølge Wibergs danske præstehistorie var det Martha Maria.På det tidspunkt var Frederik Holmsted Palludan sognepræst i Strøby (også Stevn herred, Præstø amt). Han blev først præst i Magleby i 1812, da Lintrup døde.Jeg finder hverken Frederik Holmsted Palludan eller søsteren Leena Catharina gift i Magleby eller Strøby.FHP´s kone Charlotte Sophie Nyholm var datter af præsten i Slaglille-Bjernede, men kirkebøgerne her begynder først efter 1800.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Frederik Holmsted Paludan f. 12.12.1774 i Oslo døde 30.10.1827 i Magleby. Hans hustru Charlotte Sophie Nyholm ble f. 14.3.1757 i Magleby og død samme sted 28.8.1828 og jeg har notert gift i Magleby. Kilde til dette Wibergs Almindelig dansk præstehistorie, Georg Paludan. Kan jeg ha notert feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til gengæld finder jeg i Magleby-Holtug denne vielse:21 marts 1782: Sorenskriver Heiberg og Fr. Tidemann. [Kan det være Fru Tidemann ? ]AO: Præstø, Stevns, Holtug 1781-1814 - opslag 12Og i Strøby d. 23 maj 1788 Augustinus Meldal og Nicolette Oligera Nyeholm.Præstø, Stevns, Strøby 1775-1814 - opslag 49 Både Augustinus Meldal, en Heiberg og en fru Tidemann er med til dåben her i Oddernes:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert (uten kilde) at Leena Catharina Rasmusdatter Paludan og Even Andersen Meldahl Schjelderup ble gift i 1772.Even skal også ha vært prest i Øvre Kvinesdal, VA, muligens også i Nordre Valle (Setesdal, AA?). Var han ev. disse stedene før eller etter Kristiansand og Oddernes, tro ? (Han var (ble ?) stud. theol. i København i 1755).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Margrethe Johanne Paludan (1747-1797) ble som enke etter løytnant Christian Langemach (Olsen) Tidemann (1743-1766) gift 2. g. med sorenskriver i Senja, Oluf Bornemann (gabrielsen) Heiberg (1741-1803) fra Gloppen (iflg. #14 altså viet i Magleby-Holtug, Præstø, den 21 Mar 1782).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Beklager, Margrethe Johanne Paludan (1747-1797) var slett ikke enke etter lt. Christian (Olsen) Tidemann fra Bergen, hun ble skilt fra ham ! (De giftet seg i 1766, antakelig i Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nicoline Paludan (1749-1815) sin ektemann, prest i Innvik, Stryn og i Oddernes, VA, Theodorus Bergmann Meldal (1734-1786), hadde tidligere vært g.m. Anne Hedevig Tidemand (ca.1740-1763 Innvik), datter av biskop i Bergen, Ole Tidemann, søster av løytnant Christian Langemach Tidemann (1743-1766), g.m. Margrethe Johanne Paludan (1747-1797) (se over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(14) Augustinus Meldal (1755-1829) var bror av Theodorus Bergmann Meldal (1734-1786) og hans ekteviede Nicolette Oligera Nyeholm (1763-1837) var søster av den i innlegg #11 nevnte Charlotte Sophie Nyholm, døtre av Christopher Nyholm og Else Birgitte Schrøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(19) Jeg ser av [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-213>Lenke at Theodorus døde 81 år gammel og noen uker, 8. aug. 1786 i Oddernes. Dette stemmer bedre med noe jeg har notert, nemlig at han ble født 24. jun. 1735 trolig i Vang, Hedmark.Jeg kan ikke verifisere denne opplysningen, men vet noen hvor faren sogneprest Jørgen Evensen Meldal 1706-1773 oppholdt seg i 1735 så har en vel svaret. Faren døde i Fana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jørgen Evensen Meldahl giftet seg i Vang den 10 Aug 1734 med Christiane Bergmann fra Røros, og han var da kapellan der. Han var i perioden 1748-1764 sogneprest i Innvik, Stryn, og (senere ?) i Fana ved Bergen, der han visstnok døde, den 5 Jun 1773. (Jeg er dog ikke sikker på rekkefølgen Innvik / Fana).Jeg er heller ikke 100% sikker på om Theodorus var sønn av Jørgen, så min påstand i innlegg #19 er nok litt for bastant. Men om han var, så er Vang (eller Hamar, som de neste barna, fram til 1747, deretter Stryn) det mest sannsynlige fødested for Theodorus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har lett etter vielsen til Jørgen Evensen Meldahl og finner den ikke i Vang, men forlovelsen er i Røros, se Lenke 10. aug. 1734 (etter kongelig bevilgning - hvorfor det ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Leif, det er vielsen du har funnet i Røros den 10. aug. 1734 og ikke forlovelsen. De ble aldri forlovet siden de fikk kongelig bevilling til å gifte seg uten. Hvorfor de fikk kongelig bevilling tør jeg ikke svare på, men begge to tilhørte de kondisjonerte familier og da var det veldig vanlig at de ble gift med kongelig bevilling.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Så hva er sannsynlig bosted til Leena etter 1759. Rasmus sin 3. kone, Anne Magrethe Pohlmand, lever i Kristiansand S. fram til 21. juni 1763, og blir gravlagt der den 1. juli 1763: LenkeLeena kan godt ha bodd sammen med sin stemor fram til hun dør i 1763. Etter dette finnes flere valg. Leena er nesten 12 år gammel da stemoren dør.1. Hun kan ha blitt satt bort i tjeneste/oppfostring på sørlandet et sted hos venner av familien. (Lite trolig)2. En av hennes myndige helsøsken kan ha fått forsørgeransvaret. (Mulig)3. En av hennes myndige halvsøsken fra Rasmus sitt 1. ekteskap kan ha fått forsørgeransvaret. (Også mulig)En god mulighet til å finne svar på dette er å finne Rasmus sitt skifte rundt 1759, og Anne M Pohlmand sitt skifte rundt 1763. Jeg har sett etter dem under Kristiansand byfogd sitt embete, men der står ingen av dem. Det finnes trolig en geistlig skifteprotokoll for denne regionen som ikke er lagt ut på Digitalarkivet ennå, og der vil vi nok finne skiftene. Noen som har kontakter ved Statsarkivet i Kristansand? Vergen til det umyndige barnet Leena i disse to skiftene (dersom Leena er nevnt i skiftet til Anne M) kan gi oss en pekepinn på hvem som fikk forsørgeransvaret for Leena.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(24) Det kan også tenkes at hun var i Danmark. Stevns og senere Magleby er vel alternativene. Jeg vet ikke om broren var noe annet sted enn Stevns før han giftet seg. For øvrig er Stevns og Magleby-Holtug, så vidt jeg ser, veldig nær hver andre. Søsteren Martha Maria var i alle fall i Holtug fra 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.