Gå til innhold
Arkivverket

[#76012] Når og hvor giftet Leena Catharina Paludan seg med Even Meldahl Schielderup ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Sorry, bomskudd, Leif :-)Tomasine Fredrikke Jørgensdatter Meldal, født 17. juni 1794 på Raftenes, Moldtu, Herøy, Møre og Romsdal. Nr. 8 i søskenflokk på 11. Ingen søsken ved navn Søren.Tomasine blir født gift med Mads Nærem Hanssen Rødseth ca. 1815, deretter gift med Peder Elias Nielssen Schjelderup den 19. 10. 1824. Ingen barn ved navn Søren i noen av ekteskapene.Matriklene som jeg vet om ligger på Lars Ove Wangensteen sine hjemmesider www.wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Min Kone Lene Catrine Palludan er fadder i Hægebostad den 26. 03. 1776, Lenke høyre side, 1. kolonne.På siden foran (side 20), den 29. 10. 1775 står også 'Min Kone' som fadder. Skriften er veldig lik med det some er på side 21, så jeg tror det er Even som har skrevet begge innførslene.Da vet vi at vielsen deres har stått en gang mellom 22.12.1771 og 29.10.1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Studentmatrikkel København 1795: Sever. Meldal, e seh. Nidros 20 (år). Dette betyr vel at han kom fra Nidaros, dvs. Trondheim amt og burde gjøre det mulig å finne ham der et sted.Lenke - søk på 'meld'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(78): Det nærmer seg. Jeg ser at Evens håndskrift begynner 3. juli 1775 i Hægebostad. Det samme tidspunkt ser ut til å gjelde også for de andre sogn i Øvre Kvinesdal.Berit i (47) nevner at han ble sogneprest i Kvinesdal i 1776, men har altså begynt litt før. 'voceret til Medtiener til Xstiansands Dom-Kirke' i 1768 er det vi da har. Kan dette bety at han blir en slags vikar for alle prestegjeld under Domkirken, og i så fall hvilke er dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(80): Thomasine Fredericha Meldal er datter av Jørgen Peter Meldal og Else Kirstine (Meldal) døpt 18. jun.1794 i Herøy i Møre og Romsdal. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15944&idx_id=15944&uid=ny&idx_side=-18>LenkeJørgens foreldre er sogneprest Jørgen Evensen Meldal 1706-1773 og Christiane Theodorusdatter Bergmann 1714-1780. Se Jørgens dåp 30.mar.1751 i Innvik, Sogn og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Takk skal du ha, Carsten! Har du sett igjennom alle dåpene i 1772 og fram til sept. 1773 også for å se om hun er fadder, dersom ikke så kommer jeg til å gjøre det, men dobbeltarbeid synes jeg er unødvendig.Jeg kan legge ut informasjonen jeg har Thomasine Meldal sine foreldre når jeg kommer hjem fra jobb, dersom det er interessant. Hun har Schjelderup som aner på både fars- og morssiden, om jeg ikke husker feil.Det kan ta litt tid før jeg svarer i kveld, da jeg har en god del cm med dette hvite som har falt ned som må vekk fra plassen foran huset mitt, før jeg kan gå inn og ta kvelden. Og det er ennå 30 minutter før jeg er ferdig på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(70:) Den 'kaptein Wangensteen' som var fadder for Christian Didrich Zernichow i Oddernes den 8. feb. 1793 må vel være barn eller barnebarn av sogneprest i Oddernes, Lars Wangensteen (1683-1724) fra Vang i Valdres, g. 1713 m. Christine Hansdatter Fanning Leyrdahl (1689-1753). Disse skal ha fått tre barn, deriblant Kristine og Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(77:) Fanejunker Jørgen Petter Meldahl Rødseth f. ca.1815 i Vestnes (g. 16. Juni 1837 i Ulstein) m. gj.giv.datter Anna Johanne Nielsdatter Schjelderup fra Ulstein) som i 1865 også bor på Rødseth er åpenbart Tomasine's sønn fra 1. ekteskap med Mads Nærem Hanssen Rødseth.Hvem er foreldre til Tomasine's 2. ektemann (g. 1824) Peder Elias Nielssen Schjelderup ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tilbake til Leena: Jeg forsøker å tenke meg situasjonen i 1772 når hun er 21 år og foreldreløs biskopdatter og summerer opp litt.Hennes eneste bror, Frederik Holmsted Paludan er sognepræst i Strøby, Præstø, Danmark fra 1769 jfr. (10).Sognepræsten i Magleby-Holtug sogn Jens Lintrup blev gift d. 22 september 1769 med søsteren Martha Maria Paludan. Det er ikke funnet spor av Leena eller Ambrosia på disse to steder (10).Søsteren Johanne Paludan var siden 1766 gift med biskop Ole Tidemands sønn, Christen Langemach Tidemand og de oppholdt seg trolig i Oddernes (jfr. div. dåp). Biskop Tidemand var biskop i Kristiansand fra 1762 til 1778.Søsteren Nicoline Paludan ble gift i 1764 med sogneprest Theodore Bergmann Meldal og de oppholdt seg definitivt i Oddernes fra 1765 til 1786. Han var sønn av Jørgen Evensen Meldal som døde i Fana i 1773. Også andre i Meldal-familien kan tenkes, f.eks. hos søsteren Christiane Marie Meldal gift med professor, rektor Fredrik Christian Holberg Arentz i Bergen. (Hun døde i 1765 og han ble gift med søsteren Bolette Rebekka Meldal i 1777 etter å ha vært gift med Ingeborg Maria Frørup i i mellomtiden (i 1767).Den siste levende søsteren Ambrosia skal ha blitt gift i 1769, med ob.ltn. Christopher Heinrich Holfeldt, men også her mangler kilde og sted. De bodde trolig fra de giftet seg og i alle fall til siste barn ble født i Kvinesdal. Holfeldt er født og oppvokst samme sted og har familie der.Andre mer eller mindre relevante steder er:Biskop Paludans siste hustru Anna Margrethe Pohlmann dør i 1763, men jeg er kjent med at hennes familie flere ganger har hatt barn til oppfostring (bl.a. min tip tip oldemor i Hagerupfamilien). Hun var hos enken etter bror av (?)sorenskriver Hans Lemich Juel - Anna Pennelopa Pohlmann på Haavie Vestre i Vang, Hedmark - riktignok senere.Jeg nevner også Tybring. Sogneprest i Øyestad, Søren Madsen Tybring 1695-1767 etterlot seg mange barn hvorav en (Hans Henrich) senere ble biskop i Kristiansand. Døtrene giftet seg til sogneprester osv. på mange forskjellige steder på Sørlandet. Vi vet fra det som er nevnt ovenfor at en datter Margrethe Maria Tybring ble gift 1757 med ob.ltn. Christian Diderich Zernichow - bosatt på Oddernes. Dette gjør også Zernichow-familien relevant.Endelig er Oslo nevnt i usikre kilder når det gjelder søsteren Ambrosias vielse i ca 1769, men det finner en ikke.Da det ikke ser ut som det finnes noe vielse i Oddernes eller Kristiansand, må en utvide søket, men det var jo ikke så enkelt å reise langt i de dager. Riktignok var det hyppig og god forbindelse til Danmark og langs kysten, men veiene var dårlige.Vielsen må altså ha funnet sted mellom 22.des.1771 jfr (76) og 9.sep.1773 jfr (81).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(89): Noen ganger har en flaks. Jeg lette litt etter Tomasines 2. ektemann og fant vielsen i Volda [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15958&idx_id=15958&uid=ny&idx_side=-140>LenkeLitt Googling og det dukker opp div Elias på Møre, riktignok ikke helt i mål. Ulsteinvik er nevnt på noen Elias på denne linken http://www.soga.no/bjodale/borgarboka/borglist.htmDa søkte jeg i kb og fant straks dåpen 12.jul.1799 med foreldrenes navn Nils Schjelderup Ulsteinvig og moren Margrethe Schjelderup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vil dette si at Peder Elias Nielssen Schjelderup (døpt i Ulsteinvik 12 Jul 1799 og g. i 1824 med Tomasine Fredrikke Jørgensdatter Meldal) er sønn av handelsmann og gjestegiver i Ulsteinvik, Niels Christopher Stevelinsen Schjelderup (1765-1851) og hans 2. kone Margrethe Aagsen (g. i Ulstein den 21 Jun 1798) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, slik ser det ut til å være.Niels og Margrethe hadde også barna Offe Andreas 1801, Gjertrud Marie 1805 og Nils 1803-1804. Margrethe var MULIGENS d. av Peder Aagesen (ca. 1727-1799) på Skriverhaug i Bud, senere Molde, og Maren Anna Fæddersdatter Høyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det er korrekt, Per. (92) Bortsett fra at Peder Elias ikke er døpt 12. juli 1799, men er født 12. juli 1799. Dette kommer også tydelig fram i kirkebokavskriften. Jeg har navnet Aagesen på Magrethe, men kanskje bare en trykkleif fra din side. De andre barna til Niels og Margrethe stemmer også med det jeg har. Niels var gift 3 ganger. 2 barn i 1., 4 barn i 2. og 10 barn i siste, som skulle bli 16 totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Leif/90:) Anna Pennelopa Pohlmann (1739-1819) skal ha vært gift med Iver Lemmich, som du selv (på DISTreff) har plassert som morbror, ikke bror (riktignok med '?'), av sorenskriver Hans Lemmich Juell. Dette stemmer jo også langt bedre kronologisk ...(Forøvrig var det vel din Hagerup-ane, og ikke Anne Margrethe Pohlmann, slik man lett kan forstå det ut fra teksten din, som bodde hos enken APP på Haavie Vestre i 1801).Anna Pennelopa Pohlmann og Anne Margrethe Pohlmann ser for meg ut til å være kusiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje wingaard meldahl

Kom tilfeldigvis over denne debatten og har muligens noe info å bidra med.ad 89Peter jørgen Meldahl Rødseth, født 1816, døpt i Volda 02.09.1816. LenkeHan er helt korrekt sønn av Thomasine Meldahl og Mads Rødseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

ad 21Jørgen Evensen Meldahl var først pers kap hos s.p Peter Gryner i Romedal fra 25.06.1733. res. kap i Vang på Hedemarken fra 11.11.1740 sogneprest i Indviken fra 18.10.1748 Sogneprest i Fana fra 16.11.1764Theodorus Bergmann Meldahl er hans eldste sønn, født 23.06.1735 i Romedal.Kilde : Lampe, Bergens stifts Biskoper og prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert at Jørgen Evensen Meldahl (1706-1773) fra Kvikne og Christiane Theodorusdatter Bergmann (1714-1780) fra Røros fikk 18 barn, og at ekteskapet på Røros den 10 Aug 1734 skjedde etter kongelig bevilgning. Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan ektefellene ev. kan ha vært beslektet i 2. el. 3. ledd, noe som vel ev. ville ha medført behov for kongelig bevilgning til ekteskap.Deres sønn Jørgen Peter f.1751 skal være barn nr. 14, og Augustinus Jacob f.1755 (g. 1788 i Strøby, DK) er antakelig blant de aller siste av barna, siden Christine da var 41 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.