Gå til innhold
Arkivverket

[#76018] Andreas Jensen (1841) og Berthe Marie Larsdatter(1845)skiptvedt,østfold


Gjest Ellen Elisabeth Bye
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Elisabeth Bye

Andreas og Berthe Marie er mine tippoldeforeldre. Berthe vet jeg ikke mye om, annet at hun visstnok kommer fra en større gård . Min tippoldefar Andreas Jensen ( f.1841) var sønn av Jens Asgoutsen og Karen Helene Larsdatter. Andreas Giftet seg i 1867 med Berte Marie f.1845. Hun var datter av Lars Jørgensen på g.nr 77/4 Franshuset. Andreas var lensearbeider på Espenes i 1867,i 1869 var han 'avgiftsbruker' ( ?) på Eng. Han var jordeier på g.nr 23/6 Ringstad i 1872. Dette om Andreas har min far funnet. Jeg lurer på om noen 'kjenner igjen' denne historien, eller kjenner navnene og kan gi meg opplysninger om disse ?mvh. Ellen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Elisabeth Bye

Ja, det kan jo se sånn ut ! Tusen takk ! Greier du å tyde håndskrifte bakover der også? Det var ikke lett å forstå for ei som aldri har stikki nesa i sånne gamle bøker før ;-)hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Elisabeth Bye

hm...det var jo litt rart da.. ? jeg er helt grønn i dette, Lurer også på dette navnet Franshuset..noen som har kjennskap til det? Høres jo ikke ut som noen gardsnamn det..Jeg har hørt at ho skal ha hatt tilknytning til en Eng gard..Kanskje der Andreas var avgiftsbruker..vil det si han hadde husmannsplass?mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Ellen Elisabeth. Du undrer deg over stedsnavnet Franshuset. Jeg kan bidra med litt lokalkunnskap som dateres tilbake til barndommen, for 65-70 år siden. Franshuset ligger ved Glomma, på Skiptvedt-siden, mellom Vammafossen og fergestedet Grønnsund. I dette området lå det flere plasser; Franshuset, Smalshuset, Tigelstø, Krypinn. Det var små hytter, jeg antar at de nå er borte. Folk som bodde der hadde nok sitt virke på 'elva', med fløtning. En av min fars brødre hadde hytte på Sunnerud, en plass under Ultvedt-Høie i Eidsberg. Rett over elva lå Smalshuset. Når min onkel var ute og fisket (alltid fra båt) hendte det at han møtte 'Smalshusen', som også var ute og fisket. På Tigelstø (som var en god fiskeplass) hadde det vært teglverk. Jeg mener å ha lest at mursten produsert der ble brukt både til borgen på Valdisholmen ('Vallersøya') og til Skiptvedt kirke (fra ca. 1250). Valdisholmen ligger i Glomma noen hundre meter høyere opp. Borgen ble brukt av Alv Erlingssons folk. Som du vel vet hadde de hovedbase på Isegran. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.