Gå til innhold
Arkivverket

[#76023] finne slekt i sverige ?


Gjest Ellen Elisabeth Bye
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Elisabeth Bye

Er det noen som vet hvor jeg skal lete for å finne slekt i Sverige ? Johan Emanuel Berntsson Swahn f. 9-10-1856 kom fra Gräbbestad til Halden,senere Hvaler .Han jobbet som stenhogger. Skulle gjerne visst hvor jeg finner hans aner.mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Ellen - Tror det må være denne:Johan Oscar Segerblad,født 21 09 1877 Bärfendal(Hästedalen)Far:Karl Oskar Daniel Segerblad.Mor:Emma Kristina Eliasdotter.Faren født:03 01 1852.Moren født 17 07 1855.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Ellen - Karl Oskar Daniels foreldre:Avskedat soldat Daniel Andersson Strand f:11 12 1824,og Sofia Simonsdotter født:21 07 1818.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Elisabeth Bye

Jøie meg, dere er kjappe på det der :-) Jeg må visst begynne på kurs for å få til dette med å grave i arkivene. Kan jeg be om litt hjelp til å finne anene til Johan Oscar sin kone Alma ,også? Hennes navn var Alma Viktoria Swahn. Det er mulig det er hennes far som heter Johan Emanuel Berntsson Swahn.Han var muligens fra samme område.mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I husforhør 1880-1898 plassen Botnelycka i Bärfendal finnes familien:soldat no 57 Carl Oscar Daniel Segelblad f 3/1-1852 Askumhustru Emma Christina Eliasdotter 17/7-55 Kville.Barn:Selma Evelina 13/11-74Johan Oscar 21/9-77Gärda Davida 4/11-80Alida Victoria 7/5-83Jenny Charlotta 2/4-86Carl Arthur 24/12-89Familien flytter til Ellene i Tossene og der får de barnet Estrid Hilfrid 27/10-93. Så står en anmerkning at de var frånvaronde i 1898, så står det: sägas vare i Norge (hele familien).1900 tellingen i Norge. hHer finner vi johan og Alma [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f00132&gardpostnr=520&personpostnr=4001&merk=4001#ovreKarl>Lenke Oskar og Emma Kristine med 3 av barna: LenkeDette kan kanskje være rett Selma Evelina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

familysearch bekrefter at det var rett Selma Evelina jeg fant: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100392071516&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=All>Lenke Countries&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Ser familysearch har vielsen til Johan Oskar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Ellen - Har forsøkt å finne foreldrene til Alma Viktoria,født 1882.Det er vanskelig å finne dette i og med at Swahn er et soldatnavn.Fant en kandidat:Johan Emanuel,født 05 06 1859 Kärslett/Stenkyrka/Bohuslen.Foreldre:Andreas Berntsen og Petronella Svensdotter.Har også forsøkt å finne Johan Emanuel Swahn under soldatregisteret DIS Sverige uten hell.Mulig Anne Lene Hagen kan finne ut dette.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Almas foreldre skapte litt mer hodebry for å finne, men jeg har nå i allefall funnet noe.Johan Oscar og Amalie giftet seg 26/12-1899 i Vestre fredrikstad. Da står hennes far som soldat J.E.Svahn, akkurat som Ellen skrev i innlegg 6.Jeg finner hennes foreldre i 1890 tellingen, men i stedet for å sitere fra den, så har jeg funnet familien i husforhør 1886-1891, a1:46 side 874 for plassen Ulmekärr i Tanum:Soldat no 6 Johan Emanuel Berndtsson Svahn f 3/10-56 Kvillehustru Amalia Olofsdotter 8/12-1856 Bärfendal. De ble gift 17/2-80Barn (som alle står som født i Tanum):Karl Johan 25/9-80Alma Victoria 14/8-82Hilma Amalie 13/5-84Bernt Walerius 16/1-86Anders Henning 24/4-88Anna Maria 12/3-90Fam kom til plassen fra Berfendal i 1880. Det står en anm at Johan Emanuel bor i gestad.Jeg og trodde nok at Svahn er et soldatnavn og det kan det nok være, men i 1880 bodde Johan Emanuel og Amalia med deres første barn på plassen Svandahl i Tanum. Merkelig sammentreff. Johan Emanuel skrives da som soldat no 49.Så stopper det. Jeg har ikke funnet dem videre enda, men da har du i allefall navnene osv.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Elisabeth Bye

Tusen takk !!! Fyller inn navn for harde livet her nå :-)Jeg har sett noen ha slike store runde slektshjul. Er det noe man kan få tak i og fylle inn navn i eller er det noen man må lage selv ?mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Vigselregister Bärfendal-V1 (143004) Registret är senast uppdaterat:2009-06-13Detaljinformation Löpnummer: 6410 Lysningsdatum: 1880-02-17 Mannens titel: Soldat Mannens förnamn: Johan Emanuel Mannens efternamn: Svan Mannens adress: Sör Svandal i Tanum socken Kvinnans titel: Hemmadotter Kvinnans förnamn: Amalia Kvinnans efternamn: Olsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Svan, Karl JohanKappelevägen 60Död 6/2 1961.Kyrkobokförd i Uddevalla, Uddevalla kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 25/9 1880 i Tanum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (11/5 1926). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Uddevalla, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän) Bäve, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Tanum (Göteborgs och Bohus län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Svan, Karl JohanKappelevägen 60Död 6/2 1961.Kyrkobokförd i Uddevalla, Uddevalla kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 25/9 1880 i Tanum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (11/5 1926). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Uddevalla, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän) Bäve, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Tanum (Göteborgs och Bohus län)Vigselregister Tanum-V6 (143572) Registret är senast uppdaterat:2007-08-23Detaljinformation Löpnummer: 62080 Vigseldatum: 1905-09-08 Mannens titel: h.-son Mannens förnamn: Karl Johan Mannens efternamn: Svahn Mannens adress: Greby Kvinnans titel: piga Kvinnans förnamn: Edla Kvinnans efternamn: Petersdr Övrigt 1: M född 1880-09-25 K född 1880-05-18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Grebbestad-F1 (143501) Registret är senast uppdaterat:2008-11-04Detaljinformation Löpnummer: 762 Födelsedatum: 1902-08-06 Kön: K Förnamn: Ester Isabella Adress: Greby Nordgård Moderns förnamn: Alma Viktoria Moderns efternamn: Svahn Övrigt 1: Fadern okänd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Elisabeth Bye

hei igjen i inlegg nr 10 står det at Amalie og JohanOskar giftet seg i vestre fredrikstad, mente du egentlig AlmaVictoria her eller er det Hilma Amalie som har en mann med samme fornavn som søsterens mann ? Alma Victoria er min oldemor . Om hun giftet seg i Fredrikstad i 1899, er det forvirrende , at de i innlegg 16 , står i fødselsregisteret i Gräbbestad og har adresse Greby Nordgård .Det står også at far er ukjent... det er en historie jeg aldri har hørt om...Alma Victoria er oppført med pikenavnet , fødselsdato og navn på min mormor Ester stemmer jo...men.. om ektemannen til Alma ikke var faren til barnet så var kanskje Alma sendt vekk for å føde? Blir mer og mer spennende dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Ellen - Her er noen opplysninger omkring Amalia Olofsdotter født:18 12 1856 Ängshagen Bärfendal.Foreldre:Torpare Olof Andersson og Oleana Olsdotter.De ble viet 11 09 1853 Bärfendal.Andre barn:Alfred Oktavius 11 03 1853 og Johan Magnus 29 02 1860.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Elisabeth Bye

Hei KJ :-)en slektning av meg ,mener å ha sett en plass at amalias fødselsdato var 12-8- 56. hvilken skal jeg gå utifra er rett ? mvh ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg skal forsøke å oppklare litt.I Fredrikstad var det Johan Oskar og Alma Victoria som giftet seg Lenke se nesten nederst på siden, siste par i 1899Jeg synes du bør gå ut fra at Alma Victorias f. dato er 14/8-1882, det er den dato som konsekvent står oppført i originalkildene.I f.boken for Grebbestad står innført som født den 6/8-1902 oägta dotteren Ester Isabella. Ingen far innført og mor er Alma Victoria Svahn. Vitner ved dåpen var stenhuggare karl Oskar Segelblad , Emma Kristine Segelblad i Ø. Ellene, Tossene.Jeg går så til forsamlingsbok A11a:, 1900-1921 side 320 plassen Karlsbacken u/Greby Nordgården side 320:Der bor hele familien, dvs Johan E.B.Svahn og Amalia Olofsdotter med sine barn. Det vil dermed si at de har tydeligvis bodd i Norge en periode, vet ikke hvor lenge, for så å komme tilbake til Sverige.Alma Victoria bor også der. Det står innført at hun kom fra Fredrikstad den 6/8-1902 (samme dato som hun fødte faktisk). Var det for å føde eller hadde hun født tro ? Som anm på henne står det: sägas vare gift i Norge med Joh. Oskar Segerblad. Etter henne står altså innføt oägta dotteren Alma Isabella f 6/8-1902. Det står også at de begge flyttet til Tossene 14/7-1905. For Tossene er ikke materiale scannet så langt frem, så der får jeg ikke fulgt dem.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Ellen - Til innlegg(21)Mulig din slektning har tatt feil,på grunn av måten dato angivelser føres i Sverige.I Sverige:År/mnd/dag.Eks 1856 12 08.I Norge:Dag/mnd/år.Eks 08 12 1856.Släktdatas fødsesangivelse på Amalia: 1856 12 18.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Først. Jeg har også tenkt samme tanken som Karl Johnny, at forskjellige måter å skrive dato på kan være noe av årsaken.Og jeg som sa jeg skulle forsøke å oppklare litt i innlegg 22 og så forvirrer jeg antakeligvis bare enda mer. Amalias f.dato er naturligvis 8/12-1856.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Lur-F1 (143503) Registret är senast uppdaterat:2009-04-30Detaljinformation Löpnummer: 80850 Födelsedatum: 1906-09-11 Kön: K Förnamn: Ruth Anna Emilia Adress: Häröd Faderns förnamn: Karl Johan Faderns efternamn: Svahn Moderns förnamn: Edla Moderns efternamn: Petersdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.