Gå til innhold
Arkivverket

[#76025] Svend Johan Beier Jensen f.1863 Flakstad og Regine marie Olsdatter f. 1863 Meløy


Gjest Inger Melbøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Melbøe

Svend Johan Beier Jensen f.1863 Flakstad og Regine Marie Olsdatter f. 1863 Meløy, bodde på Indre Sand, Flakstad i Lofoten. Fikk sitt første barn Ida Marie Lovise Svendsen i 1887? De var da gift.Kan ikke finne deres ekteskap i kirkebøkene. Finner da ikke ut hvem som er Regine Marie Olsdatter's far. Finner ikke Regine i kirkebøkene fra Meløy.Er det noen som vet noe om dette?Hilsen Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Je det er sikkert henne for det er den eneste som stemmer med alder, dersom alderen er rett.Da er det bare å finne giftemålet. Finner det ikke i Flakstad, men må vel gå over bøkene til Rødøy igjen.Hilsen Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Reginas mor her Bergitta Lorentsdatter virket utrolig kjent ja, og var fra Rana og søster av min tipptippoldemor. Tar noen genarasjoner på Bergitte bakover med henne som nr. 1 og aner bakover:1)Bergitte Dorthea Lorentsdatter født 30.11.1828 i Alterskjær i Rana, og døpt 01.01.1829. Hun var tvilling med Hans Johan. Foreldre:2)Lorents Jacobsen Alterskjær født 25.08.1779, og døpt 05.09.1779. Han døde 06.06.18433)Bereth Dorthea Hansdatter døpt 02.06.1789. Hun døde 12.09, og ble gravlagt 23.09.1860. Hennes aner har jeg et ganske omfattende dokument på som jeg kan sende. Besteforeldre:4)Jacob Jensen Myklebostad født ca 1742(moren introdusert uten barn Dom.9.p.trinit.1742, og han døde i 17815)Johanna Johannesdatter Alterskjær døpt 16.01.1754, og konfirmert 07.04.1771. Død 28.03 og gravlagt 16.05.1830. Gift med Jacob 07.02.17796)Hans Eliassen Leiråmoen døpt 23.02.1755, og død 21.02.1793. Han ble gravlagt 23.02.1793 . Gift 04.01.1789 med Petronelle Sakariasdatter Rausandaksla7)Petronelle Sakariasdatter Rausandaksla døpt 13.09.1761(far er beskrevet som Sakarias Andersen, men heter både i alle andre sammenhenger Sakarias Persen født 1730 , og moren var Berthe Haagensdatter født 1736. Tar så langt bare nå, og kanskje har du lyst til å lete litt selv også. Bergithe var søster av min 2 ganger tippoldemor Margrethe Elisabeth Lorentsdatter født 05.01.1824, og død 15.01.1905. Det er mye å finne om disse både i skifter, kirkebøker og 'mo prestegjeld gardshistorie), og jeg kan sende over dokumentet jeg har om anene på nr.3 her Berit Dorthea Hansdatter. Har også en god del på Lorents Jacobsen Alterskjær sine aner, men ikke så systematisk som det andre jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er giftermålet til Ole Rasmussen og kona Bergithe Lorentsdatter 26.09.1858.LenkeSelv om det står at Ole var Gudbrandsdøling, så tror jeg kanskje det er han som nevnes sønn i skiftet etter sin mor Ane Olsdatter i Grønnaasen i Meløy i 1853, og faren var Rasmus Nilsen. De hadde også barna Niels 21 år, og Randina som var gift med Hans Benjaminsen Enga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Tusen takk for alle innspill. Må vel tro at det er Regine Andreas Olsdatter som er det rette. Finner henne ikke på folketelling 1875.Hilsen Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

En datter av Regine og Svend, Emma Fredrikka Oliva, blir hjemmedøpt i Kilvik , Meløy, 23.2.1890. Dåpen stadfestet 18.5. s.å. Så jeg tror ikke det kan være tvil om at Regine kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Da bor de kanskje også der i den tiden. Finner de ikke gift i Flakstad, så de er muligens gift i Meløy. Den emma du finner dør antakeligvis for de får en ny Emma i 1893.Takk for all hjelpsomhet fra alle.Hilsen Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Min e-mail er: i-melb@online.noHar kanskje andre ting jeg lurer på til deg Anne Lise fordi jeg ser du er ivrig på Helgeland.Min farmor kommer fra Leland, Leirfjord.Takk igjen.Hilsen Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei slektning Inger! Jeg har prøvd å sende anene til mor til Bergithe Dorthea(Berit Dorthea Hansdatter) i første omgang, og så får jeg håpe det kommer frem. Dokumentet er på 26 sider, så det blir jo altfor mye å legge ut her. Glemte å si i mailen du sendte at du bare må spørre om slekten i Leirfjord, men jeg har ikke så mye greie på nyere eller nålevende slekt i dette området(er trønder med røtter både i trøndelag og på Helgeland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.