Gå til innhold
Arkivverket

[#76031] Susanna (ca. 1712-1784) og Anne (ca. 1722-1802) Pedersdtr. Holm, Horten i Borre


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Er det noen som kjenner opphavet til de to ovennevnte søstrene?Susanna Pedersdatter Holm, ca. 1712-1784: Gift 1739 gift i Borre kirke med Arnt Hernik Clausen, ca. 1700-1782; de bodde på Horten i Borre.Anne Pedersdatter Holm, ca. 1722-1802: Gift 1747 i Borre kirke med Hans Anundsen Walløe, ca. 1723-1797. Han var fra Hvaløy på Nøtterøy, der familien bodde de første årene.Ved skjøte 12/2-1771 solgte Arnt Henrik Clausen gården Horten til svogeren Hans Anundsen Walløe, og sistnevnte med familie flyttet derfor dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er Anne Pedersdatter som bor her med en sønn i 1801? LenkeMener jeg har støtt på Holmnavnet i Holmestrand-området tidligere. Skal lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn disse opplysninger om Anne Pedersdatter Holm fra denne kilden : LenkeSkal se om jeg finner noen opplysninger i kirkebøker eller på Vestfoldslekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på ekteparet Hans Anundsen og Anne Pedersdatter fant jeg en rekke barn døpt på Nøtterø:Legger lenke til den første som var nevnet her: Anders 1749 : LenkeDerettter : Peder 1752Ole 1756Anund 1761Ingeborg Margrethe 1762Hans 1766Ny Ole muligens oppkalt etter en eldre bror ?De siste barna døpt i Borre?Kan hende jeg finner disse barndåpene på Vestfoldslekt. ( Hadde håpet å finne fadder:-) Mvh. Gunn Ny Ingeborg 1781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, under Vestfoldslekt finner du i alle fall dåp og lenke til kirkeboksider for barna : Amund, Ingeborg Margrethe, Hans døpt på Nøtterø.Legger lenke til Anunds dåp i avskrift her: LenkeI kirkeboka finner du også faddere. Kan hende det kan vise til Annes Pedersdatters opphav?Skal se om det dukker opp flere opplysninger op Vestfoldslekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, og takk!Joda, jeg har rimelig god oversikt over de to familiene etter vielsene. Det er opphavet til Susanna og Anne, som skaper vanskeligheter.Vennlig hilsen, Jens Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner du en grei avskrift over døpte barn av Hans Anundsen og Anne Pedersdatter på Nøtterø: LenkeHar ikke funnet foreldre til Susanne og Anne Pedersdørtre til nå i kilder. Har lett litt i skfter, men ikke søkbare på navn her i digitale kilder til nå, så jeg håper noen eksperter på dette kommer inn her og hjelper med dette .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Opplysninger på Distreff hevder at Anne Pedersdatter Holm skal være f. i Lardal, Vestfold 1721, har ikke sjekket kilder her.Men det kan hende noen kan bekrefte disse opplysningene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes kronologiske lister i kirkebøker for Lardal, og der kan det hende du er heldig med å finne Anne Pedersdatters dåp. For meg er det litt vanskelig å lese den gamle teksten, selv i stor forstørrelse, men håper spesialistene her greier å finne dette?Lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.