Gå til innhold
Arkivverket

[#76032] Nils Olofsson född 1812 i nov, flyttade till Funäsdalen, Sverige


Gjest Margaretha Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaretha Berggren

Nils Olofsson, född 1812 i nov. enligt husförhörslängd vid Ljusnedals Bruk, Jämtlands län, Sverige, kom ca 1828, då han var 16 år, som dräng till Funäsdalen 12, Tännäs, Jämtland. Han var troligen från Norge från någon av socknarna närmast Jämtland. Är det någon som känner till honom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er ingen som passer i Røros eller Holtålen.I Tynset fant jeg et uekte barn Niels med foreldre Ole Nielsen og Marit Toresdatter, til høyre:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 15 (1801-1814), Fødte og døpte 1812, side 25. Permanent sidelenke: LenkeHan er født 7br 24, det vil si den 24/9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Astrid! Tack så mycket för informationen! Hur ska man kunna bevisa att det är rätt Nils? Kanske finns det utflyttningsböcker. Jag ska undersöka det. MVH Margaretha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Astrid! Det ser ut som Nils Olsson i Tynset stannade kvar där. Han finns i Folketellingen 1865. Hans mor Marit Toresdatter bor på samma gård. Tack ändå. Jag får leta vidare. MVH Margaretha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Tännäs hade livliga förbindelser med Röros. Kan Nils ha kommit därifrån ? 1812 22/7 föddes en 'Niels' av hyttarbetaren 'Ole Nielsen Mæhle (Mœhle?) og Barbroe Amunds Datt Röe' [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907660450.jpg>Lenke. Denne Nils konfirmerades 1828 Lenke. Att födelsedata förändras i källorna är inget ovanligt. Nu finns ju inga flyttlängder denna tid för Röros så problemet kan förefalla svårlöst. Förhoppningsvis kan någon med bättre lokalkännedom avfärda eller verifiera denna hypotes.På samma sida i husförhörslängden som Nils i Funäsdalen, påträffas en Märet Olsdr resp Henning Olsson, om vilka antecknats: 'läser Norskt'. De två sistnämnda var födda 1810 resp 1808 i Röros av Ole Sivertsen Borgosen och Anna Henningsdr. Även deras yngre bror Sivert f.1815 flyttade till Tännäs. Som änka får hustru Anna en son Ole, vilken även synes ha dragit till Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Karl Göran! Tack så mycket för jätteintressanta tips! Jag fundersde själv på om Marit kunde vara en syster. Henning la jag inte märke till. Jag ska kolla dopvittnen och Folketellingen 1865. Nils fick en dotter som hette Anna (efter en Kristina, döpt efter mormor och en Brita.) MVH Margaretha B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.