Gå til innhold
Arkivverket

[#76034] Kurt Stille -dansk skøyteløper - men hadde de også en skihopper ?


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** NOSTALGI ***I Holmenkollen : en tilskuer spurte sin sidemann - hvem var det som hoppet nettopp nå ? - trodde det var en danske som ble kastet ut av hopprestauranten var svaret.Spørsmålet mitt er - ble ' DER ER ET YNDIGT LAND ' noengang spilt i et Holmenkollrenn - tradisjon - honnør til første deltager fra land utenfor Norge.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg husker ikke noen dansk skihopper i Holmenkollen, men husker Kurt Stille ikke bare som en meget habil skøyteløper, men også som langrenns- og terrengløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg husker ikke noen dansk skihopper i Holmenkollen, men husker Kurt Stille ikke bare som en meget habil skøyteløper, men også som langrenns- og terrengløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg mener det var en dansk skihopper i Holmenkollen rett etter annen verdenskrig, uten at jeg husker navnet. Og en dansk pike på tilskuerplass skal da ha sagt: 'Ih, hvor jeg er stolt af min landsmand. Han har gjort det som tre millioner nordmænd ikke tør gøre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eg har også høyrt om den danske skihopparen, men det må vere ei god stund sidan. Det vart sagt at han var den einaste som sat når dei spela den danske nasjonalsongen. Dei spela nasjonalsongen for den første hopparen frå kvart land. Han var alltid den første dansken, og han enda alltid på baken på sletta.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Det var iallefall ein 'dansk' skihoppar på byrjinga av 1800-talet. Men han var norsk, fødd i Bø i Telemark. Eg tenkjer her på Olav Rye, fødd ei gong på slutten av 1700-talet. Han flytte til Danmark og vart gift der. Han vart og general i Danmark. Han hoppa heile 9,5 meter.Elles er vel Arne Scheie den rette å spyrja her. Han er jo eit levande leksikon når da gjeld hoppsport. Er det nokon danske som har hoppa i kollen veit nok han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Husker faren sa han gikk på skøyter og trente sammen med bl.a Kurt Stille. Mulig jeg har noen bilder og avisutklipp. Men dette ble noe offtopic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** til (10) meiner du Hjallis sa ?Eg var ti år då krigen slutta og 1946 var vel fyrste hopprennet - - Asbjørn Ruud vann ? - Det å spille najonalsangen for første deltager fra land utemom Norge - heldt seg kanskje til litt uti femtiåra.Er det urimeleg at dansken eg tenker på heitte Mogens ?*** mvh kse ***ps til Yngve Nedrebø - er dette feil av meg å ta opp eit slikt tema her ? - det har jo lite med slekt å gjere. ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser ikke bort fra at det kan ha vært danske skihoppere, men husker ikke akkurat noen på toppnivå. Det var i hvertfall en nederlender som hoppet på ski for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det nærmeste vi kommer en dansk skihopper i Holmenkollen, er kanskje kronprins Olav? Selv om han var født i England, var han i hvert fall dansk prins da familien kom til Norge i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** God og som vanlig rett komentar Oddbjørn ! - Men eg har nok ikke fått fram - det eg tenker på er helt i begynnelsen etter krigen.Min far kjøpte bestandig Holmenkollprogrammet - et kanskje blålig hefte med alle deltagere oppsatt - og oversikt over begivenhetene som skulle skje ( og hadde skjedd opp gjennom tidene ).Var det 'Foreningen til ski idrettens fremme' som styrte og stellte med Holmenkollen ?MEN MINE FANTASIER OM EN HELT SPESIELL DANSK DELTAGER IKKE NØDVENDIGVIS BØR HA ROT I VIRKELIGHETEN !*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt skøytenostalgi! Resultater for EM på skøyter Ullevi 2-3 februar 1963 og Kurt Stille har egentlig gjort det bra, men jeg lurer på hvor Nils Aaness var fra, mener han var fra Harstad?

bilete8560.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for det Oddbjørn, fant tilfeldigvis dette avisutklippet med EM-resultater, men husker litt fra dette mesterskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Oj, i denne namnerekka var det mykje herleg nostalgi. Eg nikkar gjenkjennande til dei fleste, endå eg var berre 9 år denne gongen. Eg trur det er den flotte klangen i namna som har festa seg - Tapiovara, Matusevitsj, de Riva, van der Grift, Kouprianoff -Men Ivar Nilsson kan eg ikkje hugse. Han slo endåtil Jonny i samandraget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, Ivar Nilsson var en av Sveriges beste langdistanseløpere på begynnelsen av 60-tallet. Så vidt jeg husker, var han imidlertid ikke i slekt med Jonny Nilsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt mer skøytenostalgi:Siden dette er en tråd som allerede har sklidd litt bort fra utgangspunktet, faller jeg for fristelsen til å minne om en fabelaktig skøyteløper som mange nok har glemt: Russeren Vladimir Sjilikovskij. Han greide det kunststykke å bli en av verdens sterkeste langdistanseløpere - uten høyrearm!Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** som trådstartar - spør eg etter synspunkter på denne debattform og tema. Er det for langt vekk ifra det som dette forumet vanlegvis inneheld mest av ?.Du verden tenk om eit eksemplar av Holmenkollprogrammet kunne dukke opp - deltagerliste og i tilegg oversikt over tidligere vinnere - damenes pokal (vinner av hopp - kombinert ) Holmenkollmedaljen mm.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Som det ble nevnt så er det Skiforeningen ,- foreningen til skiidrettns fremme , som arrangerer Holmenkollrennene. Det er nok mange som tror det er Norges Skiforbund. Jeg har noen programmer liggende bortgjemt på loftet, som jeg ikke finner akkurat nå. Men jeg har også en bok som den kjente Jacob Vaage kom ut med i 1959. Der har jeg alle viktige resultatene fra 1892 - 1958.I premielisten fra Husebyrennet ( 1879 - 1891) står det at første gang Damenes pokal ble delt ut, var i 1883. Vinneren da ble J. Beckholm.. Jeg ser videre ar mer kjente navn som Karl Roll, Vilhelm Heiberg og Otto Orre var også vinnere noe senere.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ramma for Digitalarkivet er vel arkivsaker - ikkje nødvendigvis slektsgransking. Og gamle ski- og skøyteprogram er då arkivsaker gode som nokon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei!Hørte et gammelt lydklipp fra Holmenkollen fra 1946,der ble nevnt en Poul Elnegård.Men det hørtes ut til at det var flere som deltok,men de ble ikke nevnt med navn.mvh.Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.