Gå til innhold
Arkivverket

[#76038] Er Thor Severin Mathiesen f. 1854 i Tromø i Aust-Agder oldefars far?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, etter lang tids leting fant jeg i fjor min svenske oldefars fødested. Se tema 70776 for ytterligere referanse.Hans far er oppgitt til å være 'Bagareg(esäll) Thor Mattsson i Fredrikshall'. Det oppgis i andre kilder at Tor også var sjømann.Dersom Tor var norsk, er det ikke så mange aktuelle kandidater. En er den personen som nevnes øverst. Se lenk til 1900-folketellingen for Barbu i Aust-Agder her:LenkeJeg har ikke funnet Thor Severin konfirmert, flyttet eller innflyttet noe sted. Er de noen som har noen tips til hvordan jeg kan sjekke Thor Severin inn eller ut av denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Bosted Løgebergskåret er vel i alle fall på landsiden, så da må du ikke oppfatte Tromøy som avgrenset til øya. Dette er i området Barbu/Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Anne!Takk for den lenken. Jeg kan selvfølgelig ha oversett noe, men har altså ikke klart å finne ham utflyttet eller konfirmert etter 1865.Hvor kan han ha blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Jarl! Takk for det tipset.Her er Thor Severin i 1865:LenkeDa på gården Hafstad. Moren står ved dåpen som Aase Kerstine Thorsdatter Skare.Jeg ser at Tromøy bygdebok, skrevet av Gunnar Molden, utgitt 1999, inneholder oversikt over gårdsbruk og beboere på østre del av Tromøy.Vet noen om Løgebergskåret, Hafstad eller morens Skare er med i denne boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til (5): Jo, Skare er omtalt i Gunnar Moldens bok. Gården ligger nokså langt øst på Tromøya - innenfor den mindre øya Tromlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Se der, Anne! Den hadde jeg ikke oppdaget. Takk for den.Nå vet vi altså at han ikke flyttet noe sted før den tid. Det må ha skjedd senere.Om den ruten inkluderte Fredrikshald og også Sverige er vel ikke det mest sannsynlige. Men hvis den virkelige Thor var norsk, er det heldigvis svært få kandidater. Av dem er Thor Severin den som etter mitt syn passer best. Andre som har innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Vet ikke om du har funnet vielsen til denne Thor Severin som er funnet i 1900-tellinga,her er den.Den viser forøvrig at han har vært gift før,men 1. kona er død (nr.16)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Anne!Jeg har funnet hans vielse 26.08.1887 med Anne Margarethe Jacobsen - Barbu Ministerialbok A3 (1883-1898) Ekteviede 1887, side 24, nr. 22LenkeEr det den vielsen du refererer til? Du skriver om Thors vielse i kirkeboka Tromøy 1851-1858. Han ble født i 1854, så jeg antar at det er en liten misforståelse et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ja,beklager,refererte til feil kirkebok. Sånn er det når man har flere bøker åpne samtidig ! Jeg fant denne vielsen i Øiestad 1892,Thor Severin Larsen,g.2 gang med Anna Rasmussen Strømmen (par nr.16)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Sånn er det, det er et kjent problen.Ok, så han hadde to koner som het det samme. Ironisk nok heter moren til oldefar også Anna.Men vi vet jo ikke på dette tidspunkt om dette er rette Thor.Skal nå prøve å finne ut når Thor Severin døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Landsverk

Fra Tromøyfok gjennom tidene bind 1 side 174 :Lars Mathiesen g.m. Anne Gulbrandsd.Barn :Mathias f.1819Maren Tomine f.1821Maren Tomine f.1823Gunnar f.1827Lars Andreas f. 1830Lars Mathiesen ble kalt matros ved dåpsinnførskene. Bosted ved dåpsinnørslene var Skare.Mathias Larsen f.1819 g. 1848 m. Åse Kirstine Thorsd. f.1827(usikkerhet om årstallet)Barn :Lars Andreas f.1848Thor Bartin f.1850Birthe Helene f.1852Thor Severin f.1854Mathilde Kirstine f.1857Anne Gurine f.1860Ole Sinius Martin f.1870Mathias Larsen ble kalt matros ved giftemålet og alle dåpsinnførslene, unntatt en hvor han ble kalt arbeidsmann. Bosted ved den første dåpsinnførslen var Alve, ved de to neste Varmekrogen, Strømsbu, ved de tre etter der: Skare, ved den siste Havstad.Dette er alt som står om denne familien i Tromøy boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Her dør Thor Severin 02.02.1911:LenkeKildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu i Barbu, Klokkerbok nr. B 3 (1897-1911), Døde og begravede 1911, side 214.Kanskje skiftet er verdt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Anne. Takk for de lenkene! Jeg antar at du refererer til debatt 70776.Bräck er en av de svenske kandidatene. Jeg trodde ikke før at Martins far var noe annet enn svensk, men siden det ved Martins fødsel står:'Bagareg(esäll) Thor Mattsson i Fredrikshall' åpner muligheten for en norsk forbindelse seg. Men jeg har ikke utelukket en svensk opprinnelse på ham heller.Hva synes du om den tenkemåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Fikk dette svaret fra Statsarkivet i Kristiansand om forfatningen til det aktuelle arkivet (Thor Severins ev. skifte):'Vi har gjennomgått skiftelistene for det tidligere Nedenes sorenskriveri, men har ikke funnet skifte etter Thor Severin Mathiesen (Larsen). Dødsfallsmeldingene til skifteretten er dessverre i så dårlig orden at vi ikke kan gi oss til å undersøke i dem, tatt i betraktning den tiden vi har til rådighet for slektsundersøkelser til privat formål.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.