Gå til innhold
Arkivverket

[#76043] Henrik Hejer lensmann i Odalen død 1800


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Er det noen som kjenner til hans familie? Han er født omkring 1740 og ble i 1765 lensmann i Odalen hvor han eide gårdene Seim (Semb) i Opstad, Strøms prestegjeld og Luker. Han ble begravet 18. juli 1800 .Han var gift med 1:Karen Müller og skiftet etter henne ble åpnet i 1779 og sluttet i 1782. I 1794 giftet han seg med 2: Anne Margrethe Bentzon, datter av sognepresten i Odalen. Gården Seim testamenterte han til sin nevø Ole Eriksen Hauge som kom fra Vilberg gård i Søndre Land, Oppland.På gården Seim i FT 1801 bodde bl.a. Ole Hauges faster, Maren Hejer. Er dette søster av lensmann Hejer?Men jeg har ikke klart å finne noen forbindelse mellom Hejer og Ole Hauge. Men dersom noen skulle vite hvor denne lensmannen kom fra, og hvem som muligens var hans foreldre, hadde jeg blitt veldig glad.Ovennevnte opplysninger har jeg bl.a. fra Birger Kirkebys bygdebok for Nord-Odal, bind VIII, kirkebøker og FT 1801.Mvh Benedicte Kulø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Henrik Hejer og Karen Møller ble gift 5. desember 1768 i Ullensaker – se til høyre i kirkeboka - Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 10 (1733-1776), Ekteviede 1768, side 170-171. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7644&idx_id=7644&uid=ny&idx_side=-87>Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være Ole Eriksen Hauges foreldre som har datteren Karen til dåpen i 1758? - se til venstre, 14. januar - Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 2 (1733-1764), Fødte og døpte 1758, side 169-170. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9351&idx_id=9351&uid=ny&idx_side=-87>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldrene var lensmann Erik Hauge og Mari Olsdatter.Her er vel dåpen til sønnen Ole. Foreldrene er her innført som lensmann Erik Eriksen og Mari Eriksdatter (!) - Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 2 (1733-1764), Fødte og døpte 1760, side 189-190. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg lurer på om det er det er foreldrene til Ole Eriksen jeg har funnet på denne slektssiden, se innførsel nr. 414 og 415. Her står Erik med farsnavnet Mogensen, mens kona heter Marit Eriksdatter. http://home.c2i.net/oavesthagen/forfed.htm. De døde hhv. 25.9.1776 og 30.1.1777 og her er dødsfallene i kirkeboka:Erik Mogensen Hauge – 25. september 1776 - Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 5 (1765-1784), Døde og begravede 1777, side 338-339. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke og kona Mari Erichsdatter Vilberg 30.1.1777 - Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 5 (1765-1784), Døde og begravede 1777, side 338-339. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Ser at Anne Margrethe og Henrich Heyer giftet seg 24.06.1794 i Opstad. Ingen barn er nevt i bygdeboka i Strøm, ny utgave.MVH Ståle Undbekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Tusen takk for alt. Det er mye rett her. Familien bodde på Vilberg og Erik Eriksen var lensmann. Ole Eriksen Hauge var døpt 16. desember 1759, så det er ham du har funnet. Veldig fint at du har funnet innførselene i kirkebøkene. De er nesten umulig å lese, så jeg hadde helt oversett det. Når det gjelder Hejer, så hadde han et barn med første konen, som ble ført til dåpen i 1770 ifølge bygdeboken. Jeg har ikke klart å finne dåpen hans, og heller ikke Karen Møller introdusert, men jeg kan ha oversett det. Sønnen døde 6 uker gammel. Så Henrik døde barnløs.Jeg har forsøkt å finne skiftet hans, men har ikke klart det selvom jeg har vært igjennom mange sider på nettet. Det mangler register og da er det nesten håpløst. Har heller ikke klart å finne Karen Møllers skifte.Det var en veldig interessant web-side du henviste til, og mye å ta tak i der. Takk for at du har sjekket ny utgave av bygdeboken om Strøm, Ståle.Men fortsatt vet jeg ikke hvor Henrik Hejer kommer inn i denne familien.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Tusen takk, Carsten. Dette må sjekkes ut nærmere. Jeg kan ikke se noe som skulle knytte disse familiene sammen ennå, men det er absolutt et spor som jeg skal sjekke videre. Særlig det om Hejer i Ovenstad.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.