Gå til innhold
Arkivverket

[#76051] Numedølinger på Andenes ¨fra rundt 1900 og etterpå


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Mange av dem som starta opp med handel på det voksende tettstedet Andenes etter 1900, var innflyttere, blant annet noen numedølinger som kom i tur og orden.Sebjørn Frogner og Barbara Larsdtr kom dit i 1900 eller like før. Sebjørn var urmaker og dreiv handel. Jeg kjenner bakgrunnen til han og Barbara, som var fra Nore, men veit ikke hvor de dro etter få år. Kjenner noen til det?Lars Skahjem starta ei forretning kanskje så tidlig som i 1893, og den finnes enda. Lars var født i Nore, han trenger jeg både opphav og videre livsløp til.Da Lars Skahjem forlot Andenes, overtok Einar Evju fra Kongsberg og svogeren Lars Severin Hovlid fra Rollag forretninga. Dem har jeg gode data for, men lurer på noe annet: Var de i slekt med forgjengerne? Alle holdt nemlig til på nøyaktig samme sted på Andenes, og når de attpåtil kom fra samme dalføre sørpå, må man undres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Nye opplysninger: Lars og G.L. Skahjem var brødre, og de var onkler til Lars Severin Hovlid. Men hvem var foreldrene til Skahjem-brødrene fra Nore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.