Gå til innhold
Arkivverket

[#76088] Trenger hjelp om en som utvandret til Australia rundt 1865 fra Østfold


Gjest Kjetil Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Grindheim

Hei , Jeg lurte på om noen kunne hjelp meg med å finne ut hvem Peter Hanson (Honson) var og om han har noe familie igjen i Norge idag. Han var rundt 36 år når han utvandret og han skulle vært født rundt 1829.På bryllups attesten i Australia står det at han var barn av Hedeys Hanson and Christina Chaibrans. Det står også at fødestedet hans var Fredericton ( Det har jeg tolket som Fredrikstad).Problemet er jo at Peter kunne ikke lese og skrive, slik at det vil ha vært en engelskmann som skrev ned av han trodde Peter sa. Peter var en 'ships carpenter'.Håper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om han var tømmermann ombord på et skip så er det vel stor mulighet for at han 'gikk' i land i Australia.Foreldrene har da noen veldig rare navn til å være norske. Peter burde vel heller ikke hete Hansen til etternavn? Det finnes en by som heter Fredericton i Canada. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell, For å kunne snevre inn må du kanskje inkludere litt mer informasjon. Fikk Peter noen barn? Hva het de? Mange ganger ble barn oppkalt i en familietradisjon.Vil dessuten anbefalle deg å scanne bryllupsattesten, og kanskje legge den inn her. Da særlig informasjonen om oppgitt navn på foreldrene. Og om når han evt. skal ha flyttet inn til Australia.Dessuten - årstallet om utvandring. Er dette året han kom til Autstralia? Han kan jo ha vært andre steder før han innvandret til Australia. Slik at han kan være meldt utvandret fra Norge langt tidligere.Du trenger jo dermed å komme med flere opplysninger. Selvom du ikke har mye, så kan den minste detalj hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.