Gå til innhold
Arkivverket

[#76089] Fogderigrenser i Finnmark


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Andreas Sørgård

Ifølge 'Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700' av Kåre Hasselberg og Svein Tore Dahl, var Finnmark i flere perioder på 1600-tallet delt i to fogderier. Men det nevnes ikke hvor grensene mellom dem går. Er det da å anta at Sværholthalvøya var grense mellom disse fogderiene? Halvøya har senere vært et skille mellom Vest-Finnmark og Øst-Finnmark.Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Denne lenka kan vel vera til hjelp, sjølv om Finnmark var oppdelt i fleire fogderi pr 1917 enn til dømes rundt 1660.LenkeElles så trur eg du kan ha rett vedkomande Sværholthalvøya som skille mellom aust og vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Takker for lenker. Disse kjente jeg forsåvidt til fra før. Kom tilfeldig over denne lenken: [url="http://www.arkivverket.no/tromso/kilder/hovedkatalog/offentlige/justis.html>LenkeHer fant jeg følgende: FOGDEN I FINNMARK til 1816 Lenke Her nevnes det i innledningen at Finnmark i flere perioder før 1680 besto av to fogderier. Det nevnes ikke noe om hvor grensen mellom dem gikk.Vest-Finnmark fogde-/sorenskriverembete 1816-1840 Lenke I 1815 ble Finnmark delt. Vest-Finnmark besto av Loppa prestegjeld med Hasvik, Alta-Talvik prestegjeld, Hammerfest prestegjeld med Måsøy, og Kistrand prestegjeld med Kjelvik, Kautokeino og Avjovarre.Øst-Finnmark fogde-/sorenskriverembete 1816-1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.