Gå til innhold
Arkivverket

[#76090] S&F: oppslag på garden Åsmul i Askvoll


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Den 14/8-1744 blir det døpt en Dorthea Olsdtr på garden Aasmuhl (nede til høgre): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 7 (1739-1748), Kronologisk liste 1744, side 82. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8595&idx_id=8595&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg går ut fra at det er denne samme Dorthe Olsdtr som gifter seg med Paul Hansen 27/12-1763: LenkeParet får en sønn Hans i 1767: LenkeEn datter Helene i 1771 (oppe til venstre): LenkeSiden finner jeg dem ikke igjen i KB.Hva står det om dem i bygdeboka? Kan de ha flytta til Bergen? Der får et par med samme navn en sønn Søren i 1779: LenkeDet er spesielt lagnaden til Helene vi er interessert i.Står det ellers om de fikk andre barn? Vi er og interessert i opphavet til en Kari Poulsdtr og en Oline Poulsdtr.Se ellers denne tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Jeg finner familien i Hyllestad Bygdebok 1 side 346 under Åsmul. Paul Hansson var gårdbruker der 1763-1773. Så er neste bruker oppført. Barn 1. KARI F 1765. STÅR IKKE NOE HVOR BARNA BLIR AV, eller hvor de flyttet. Ny bruker Jonas Nilsson 1773-1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for det, Agnar, det passer jo ypperlig at de får en datter Kari og. Har foreløpig ikke funnet hennes fødsel, men leter.Skulle jo og ha funnet en Oline, men hun kan være født et annet sted for hun gifter seg først i 1804.Får se hva ellers vi kan finne. Det passer jo at han drar bort i 1773 for jeg har ikke funnet verken Poul eller Dorthe Aasmuhl som faddere rundt omkring den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det er det vi tror. En Søren Paulsen dukker opp som fadder både for Olines barn og Helenes barn. Jeg er nesten sikker på at det er dette paret som var på Åsmul og siden flyttet til Bergen, kanskje var de et annet sted før de kom til Bergen.Karen Poulsen dukker og opp som fadder hos både Helene og Oline, men jeg har fremdeles ikke funnet hennes dåp i 1765. Se ellers denne tråden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Var det andre steder enn i Askvoll barna kunne være døpt? Har gått gjennom KB igjen fra paret gifta seg til 1773, ingen andre enn Hans 1766 (nov/des, det nye kirkeåret 1767) og Helena i 1771.Hvor i all verden var denne Kari døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, jeg såg det var noen som var døpt i Evindsvik, men jeg finner henne ikke der heller i 1765. Kanskje hun var født før de gifta seg i 1763, man vet jo aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.