Gå til innhold
Arkivverket

[#76099] Forfatteren Emilie Zogbaum fra Horten


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Noen som har opplysninger, og gjerne foto, av lærer og forfatter Emilie Lovise Constanse Zogbaum? Hun var født i Kristiania i 1843, men vokste opp i Fredriksvern og senere (fra 1849) i Horten. Foreldrene var musikkdirektør ved Marinemusikken, Heinrich Wilhelm Zogbaum, og hans kone Rosalia Esselbach, begge opprinnelig tysk (omtalt i Borreminne 2002).Emilie Zogbaum havnet som tenåring som lærer i Hammerfest, og med base der fikk hun allerede som 18-åring utgitt dramaet ”Kong Olaf og Hedningerne” i 1861. Samme år lot Henrik Ibsen hennes enakter ”Atten Aar efter” oppføre på Kristiania Norske Teater. Den var skrevet under pseudonymet Thorbjørn Bjelle.Emilie Zogbaum virket i Hammerfest i flere år, men flyttet senere sørover. Ved FT 1875 bor hun hos sine foreldre, som da nettopp var flyttet til Kristiania fra Horten. Sannsynligvis emigrerte hun til Amerika senere.Noen som har opplysninger om denne glemte forfatteren? Eller tips om noen som kanskje kan hjelpe?Samme innlegg er tidligere lagt inn på disnorges slektsforum (Vestfold/Horten).Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Takk til Berit, Hanne og Arne.Det var samme opplysning som Hanne viste til, fra New York Passenger List, som fikk meg til å anta at Emilie Zogbaum hadde emigrert til USA. Men dersom det er riktig det Arne skriver, at det der er snakk om en annen EZ (og det er det vel ingen grunn til å tvile på), så må man vel anta at 'min' Emilie ble i Norge også etter 1875 - noe også Berits undersøkelser i emigrantprotokollene gjør sannsynlig. Kanskje hadde hun lærerjobb i Kristiania?Emilie Zogbaum er forøvrig ikke nevnt i noen norske litteraturhistorier. Jeg kjenner heller ikke til om hun fikk utgitt noe mer enn de to ungdomsverkene jeg nevnte i det første innlegget.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er nok navnesøsteren som Hanne viser til:Name: Emilie Zogbaum Arrival Date: 2 Oct 1884 Estimated birth year: abt 1856 Age: 28 Gender: Female Port of Departure: Hamburg, Germany Destination: United States of America Place of Origin: Prussia Ethnicity/Race­/Nationality: Prussian (German) Ship Name: Lessing Search Ship Database: Search the Lessing in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York Line: 24 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_480 List Number: 1264 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan der tenkes at Emilie har vært gift, og derfor finnes under et annet etternavn i 1900?Her er en som er enke etter en Kopstad og har en datter som er seminarist. Lenke( Bare et skudd helt i blinde, men det er jo merkelig at hun ikke finnes i emigrantlister?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Børge Strandskog

Til dem det måtte interessere. Jeg har funnet noen flere opplysninger om Emilie Zogbaum:Hun arbeidet som lærer i Hammerfest i flere år, men skal ha flyttet sørover ca. 1870, først for å være lærer Porsgrunn, senere i Horten. Hun var fremdeles aktiv som forfatter. Skuespillet “Tredje Mand” ble oppført på Kristiania Theater 10 ganger i 1877/79 og av amatører på O. Holths teater i Tønsberg i mars 1879. Emilie Zogbaum skrev også en rekke leilighetsdikt og -sanger, flere av dem gjengitt i lokalaviser.Emilie Zogbaum ble gift i Berlin i 1880 med fiolinisten Richard Paul, og døde der i mars 1897.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.