Gå til innhold
Arkivverket

[#76100] Strømshaug i Råde, Sundby i Spydeberg og Horgen på Nes (Udenes), Øvre Romerike


Gjest Lisbeth Løchen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Løchen

Jeg er interessert i opplysninger vedrørende Willads Hansen Strømshaug (d. 1655) i Råde og forbindelser til Sundby i Spydeberg og Horgen på Nes, Øvre Romerike. Dessuten om Halvor Rud (f. 1584) og Hans Halvorsen på Nes i Øvre Romerike. Jeg har skrevet et par innlegg om noe av dette under tema 32023 Grønlund, Vestby på 1600-tallet og 62749 Gullaug og Helje Olsdøtre Askim, men oppretter nå et nytt tema.1. Willads Hansen Strømshaug, d. 1655 i Råde, Østfold, eide 5 fjerdinger i Horgen på Nes (Udenes), Øvre Romerike i 1647 og 1655-56. Gregers Willadsen Sogn i Råde (f. ca. 1604) er oppført som eier av 15 lisp (salt eller malt?) i Horgen, samme år. Det kan utfra eierskapet til Horgen se ut til at Gregers var Willads sønn, men dette er jeg i tvil om. Gregers Willadsen var bruker på Rosnes i Rygge fra ca. 1631 og senere på Sogn. Eide part i Rosnes.2. Ole Evensen Berg på Nes overtok en part av Horgen fra Jens Jensen Sundby i Spydeberg (via Nils Olsen Finholdt på Nes), og en part fra 'salig Ole Willadsens barn' i 1709-10. Ole Willadsen var Willads Strømshaugs sønn fra første ekteskap, og identisk med Oluf Willadsen Strømnes søndre i Råde, (f. ca. 1635).3. I 1652 på Øvre Romerike ble Jens Tommesen Farset på Nes stevnet av Willads Strømshaug for noe mellomværende ifm. Horgen. Det ser ut til at Hans Halvorsen og Halvor Rud har vært innblandet, og Hans Halvorsen førte saken på Willads vegne senere i 1652. Halvor Børgesen Rud eide i 1650 iflg. bygdeboken for Nes 1 skipp. i 'By (senere Svenby) i Spydeberg'. I skattematrikkelen 1647 står Halvor Rød i 'Fijttsogen' som eier av 1 pund i Sundby i Spydeberg. Det er en gård Rud i Fet, men var det noen Halvor der? Det kan se ut til at dette dreier seg om Halvor Rud på Nes, og at det var Sundby han eide, ikke Svenneby.4. En Jens Jensen giftet seg med Tore Sundby i 1700. Jens Jensen var muligens fra Grimsrød, men jeg har ikke funnet Grimsrød i Spydeberg. Kan det ha vært Grimsrød i Hobøl? Det virker som det også har vært en forbindelse mellom Sundby og Nes på Romerike også via Halvor Rud som kan ha eid gården.Er det noen som kan bidra med opplysninger og kommentarer om noen av disse personene og gårdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Lisbeth Løchen

Hei,Jeg har bygdebøkene, og har ikke funnet noe mer der. jeg stammer også fra Råde på farssiden- bl.a. fra både Willads Strømshaug og Gregers SognDet er fint tråden ble tatt opp igjen- har ikke fått noen respons på dette før, men nye lesere har kanskje opplysninger.Jens Jensen Sundby tror jeg var fra Grimsrød i Hobøl- sønn av Jens Sersjant på Grimsrød. Hobøl Militærrulle 1697: Grimsrud, Hobøl: Jens Jensen 27 år, fød ibid og Knut Jensen 24 år, fød ibid, begge sersjantens sønner. Knut Grimsrød var fadder for Jens sønn i 1702.Det hadde vært veldig interessant med hvis noen som har oversikt over gårdene som er nevnt på Nes, Romerike og Hobøl samt Spydeberg bidra med noe-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.