Gå til innhold
Arkivverket

[#76101] Die Litanium


Gjest Kai Løseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Løseth

I kyrkjebok Geiranger i Norddal 1742 side 204, nest siste avsnitt står Die Litanium. Det må vere mellom påske og pinse. Kan det vere same som Dom laetare? Ordet er nytt for meg. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det har heller aldri sett før.Litania - bønn, litani, høytidelig prosesjon med sang.Litania maior ved St Markus' fest den 25/4.Dette var hva jeg fant i min latinske ordbok, men jeg kan ikke si sikkert om det dette som er ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På internet finner jeg Die Litaniarum 'Bønnenes dag', noe som formelt sett er mer tilfredsstillende. Det er også kanskje hva som står i kirkeboka her, ettersom skriveren har 'klusset' litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden det har med bønn å gjøre, så skulle en kanskje tro at det var bots- og bededag? Ifølge Bauers kalender var dette den 20.04.1742. Ellers finner jeg de samme forklaringer i mine bøker som Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.