Gå til innhold
Arkivverket

[#76108] Carolina Olsson til Boröy och Oslo!


Gjest Steve Palmqvist
 Del

Recommended Posts

Gjest Steve Palmqvist

Jag söker efter min farfars moster Carolina Olsson (möjligen också kallad Johansdotter) som är född på Hönö (Heden) en ö utanför Göteborg 1844. Hon gifte sig i Norge och fick bl.a. en soo, som hette Obed. Deras efternamn vet jag inte. hennes man ägde vad jag förstår Boröy (som ligger mellan Tvedestrand och Arendal) på Sörlandet. Carolina bör fortfarande ha levt på 1930-talet, då en av mina Fars kusiner som mycket ung besökte henne i Oslo, hon var då mycket gammal och sjuk. Skulle vara spännande om man kunde få tag i upplysningar om henne och hennes norska familj!Med venlig hilsen: Steve Palmqvist/Stockholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei - 1900 tellingen Dybvaag Borøen:Olaug Olsen Norgård,jægteskipper født 1849 og hustru Karolina født 1844 Bähuslen.Barn:Lydia 1883 - Josef Francke 1885 - Olga 1887 og Ole Andreas Larsen,trolig Olaus far.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Steve - Carolina Olsson/Johansdotter fikk troligen syv barn.Det første barnet Olava Carolina ble født 20 okt 1876 i Åkerö forsamling i Sverige.Faddere Lods J F Olsson(Hönö)Fiskare Alexander Eriksson (Fågelö?)J.Holmgren (Hönö) M.fl.Neste barn var Obed Kaleb 23 jan 1878 - Anni Susanne Oluvine 7 okt 1879 - og Ruth 22 nov 1881.De andre barna ser du i innlegg(4) Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Palmqvist

Flott! Tusen Tak Karl Jonny Sommer og Kirsten Rye, helt fantastisk og tak fo lenkerne som jjag pröver at studere. Åkerö= Öckerö och en av de nämnda faddrarna var Carolines far Johan Fredrik Olsson (som är min farfars morfar). jag ska läsa mer på länkarna. Stort Tack!Med venlig hilsen: Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.