Gå til innhold
Arkivverket

[#76111] Röros


Gjest Karl Göran Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Göran Eriksson

Det synes rimligt att det är Ole Fasterborgs Anna som blev gift till Tännäs. Hennes och maken Olof Larssons andra dotter hette Karin.Olof Pettersson på Myren i Tännäs uppges från Norge och född i maj 1755. Det slår mig att han och Christen P. ovan eventuellt var tvillingar och söner till Peter Jokumsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Sju av Anders Andersen Henningsgårds (1818-1908) och hans hustru Sofia Johannesdr Voldals (1816-1899) barn har jag lyckats påträffa i ministerialböckerna. Däremot inte äldste sonen Anders. Han uppges enligt Family Search vara född 29/5 1843 (Lenke). Vad är källan till denna uppgift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Under Henningsgård i Rørosboka bind 3 side 290 står det at Anders Andersen Henningsgård født 1843 var gift med Berit Henriksdatter Borgos. De utvandret til USA i 1883 og hadde da sønnene Anders og Ole (barnas navn stemmer ikke med kirkeboka, se nedenfor).Jeg har sett i kirkeboka for utflytting 1883 og fant følgende familie utvandret i april 1883:Anders A Henningsgaard født 1843, manglet dåpsattest, siden han var født i Sverige.Kone Berit Henriksdatter Henningsgaard, født (fikk ikke med meg det)Deres Børn: Sofie født 1879 og Ane Lisbet født 1881Da jeg skulle legge lenke til kirkeboka, viste det seg at kirkebokserveren er ute av drift, derfor min avskrift her.Til ditt innlegg 26:Det stemmer at Peter Jochumsen Brynnilds hadde tvillingene Ole og Christen døpt 8/5-1755. Mora het Clara Olsdatter og foreldrene ble gift i 1747. Det ser ikke ut til at Ole og Christen ble konfirmert i Røros?Jeg har notert meg at Peter Jochumsen ble døpt i Røros 29/6-1721 med far Jochum Olsen Brynnilds. Mora het sannsynligvis Karen Michelsdatter. Peter Jochumsen Brønildsvold ble begravet 29/1-1795 76 år gammel. Jeg så forleden dag om det kunne være et skifte etter ham, men fant dessverre ingenting.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg bør vel tilføye at familien Henningsgaard utvandret til Amerika. Jeg kan ikke finne dem i databasen Emigranter over Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anders Andersen Henningsgaard konfirmert i Røros 1859. Han var født i Malmagen i Sverige:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A09 (1845-1859), Konfirmerte 1859, side 276. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Tack för svar. Grosshandlare Engzelius i Röros ägde vid mitten av 1800-talet en gård i Malmagen. Anders Anders:n (Kojan) Henningsgård var en tid brukare av den (helt säkert åren 1844-1847). Om det på Family Search uppgivna datumet är korrekt, är det tveksamt om sonen Anders föddes i Sverige. Hans föräldrar gifte ju sig i mitten av mars 1843 och att modern, då höggravid, skulle bege sig över fjällen till Malmagen är väl möjligt men mindre troligt.Vid en hastig genomgång av Tännäs ministerialbok finner jag Christen Pettersson som dopvittne redan 1777. Vid hans äldste sons dop 1785 är Olof Pettersson vittne och för yngste sonen 1803 är Olof P:s dotter Karin vittne. Ett samband förefaller finnas.I skiftet efter Christian Richter (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24719/58) uppges dottern Lucia [1749-1813] vara gift med 'Ole Larsens Son Ole som boer i Funnesdalen i Sverrige' [OO anges född 1744 enligt husförhörslängd, men sägs vid sin död 1829 vara 78 år]. Vilken Ole Larsen kan det avse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Astrid RyenDu hittade källan - hjärtligt tack !Jag kan tillägga att de övriga barnen som föddes i Malmagen var Elisabeth (Lisbet) 1844 9/11 och Märet 1846 29/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lucia Christiansdatter Richter ble døpt i Røros 20/4-1749, konfirmert samme sted i 1764.Etter gjennomgang av kirkeboka frem til 1784 kan jeg ikke se at hun ble gift i Røros.Ble hun gift i Funäsdal?Ved utlodningen mot slutten av skiftet står det litt annerledes formulert: Lucia Christiansdatter som er gift med Ole Larsen Funnesdalens Søn Ole.Finnes det belegg for at Ole Olsen var fra Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg mottok idag fra Statsarkivet i Trondheiom kopier av Røros skoles inntektsregnskap 1709. Full navneliste over alle som betalte skolepenger, fordelt på yrker. Rene manntallet. Så ser jeg av katalogen at denne regnskapsserien går fra 1702 til 1709 fordelt på 8 regnskap. Har noen andre erfaringer med denne kilden ? Kan dere f eks si om regnskapene fra 1701 - 1708 er like omfattende med personnavn som regnskapet 1709 ?(Ja, jeg skal etterhvert legge kilden ut på nettet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

rettelse: serien av skolens inntektsregnskaper starter 1701er det noen flere som ønsker å få tilsendt avskrift av listen fra 1709 ? Jeg tenkte meg at alle som vil ha avskrifter tilsendt for perioden 1701-09 kunne delta i å finansiere kopiprisen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

I samtliga tre husförhörslängder (omfattande tiden 1805-1836) där Olof Olofsson i Funäsdalen förekommer uppges han född 1744. Den ende Olof Larsson i Tännäs socken som förekommer under 1700-talet var född 1726 och gift 1751. Han föreföll mig därför inte sannolik som far till förenämnde Olof. Särskilt som Olof L. i sin nekrolog anges ha haft 13 barn (födda åren 1751-1770), bland dessa en son Olof född 1752. Efter att ha åter ha sett igenom ministerialboken ser jag att flera av Olof Larssons söner och döttrar är dopvittnen för Olofs och Lucias barn. Sammantaget med noteringen i Christian Richters skifte och åldersuppgiften (78 år) från dödboken 1829, måste Olof O. rätteligen vara född 1752 och son till Olof Larsson. Olof Olofsson och Lucia Christiansdotter (Richter) vigdes i november 1777 i Tännäs. Lucia död av slag 1813 9/10 i Funäsdalen.Efterföljande nekrolog styrker konfirmation av Rörosbor i Tännäs. Dessvärre saknas generellt böcker över konfirmander i Jämtland/Härjedalen.'Pigan Ingebor Olsdotter i Funäsdalen föddes i Norrige och Bräcke 1752 af Olof Knutßon och Sara Hemmingsdotter. 1764 kom hon till Funäsdalen i tjenst i några år, hwar under hon blifwit nållen i Schola i Norrige af deß husbonde Olof Perßon så att hon lärdt sig Christendoms kunskapen och här fått begå den hel. nattwarden. Sjuknade d: 10 Mars uti Coliqve, hwarmed hon ganska hårdt kämpade i 7 timar och dödde samma afton, 18 år gammal och begrofs d: 7 April. [1771]' (Tännäs C:1 s. 305-306).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karl Göran Eriksson

Äkta paret Even Olsen Opdal f.1818 och Johanna Svensdr Feragen f.1821 finns upptagna i 1875 års folkräkning för Röros, men inte 1900. Jag har letat i perioden mellan dessa år utan att finna dem i ministerialböckerna, vare sig bland utflyttade eller döda (de kan ju ha undgått min blick). Känner någon till deras öden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

För tiotalet år sedan ställde Knut Bryn en fråga om en 'Jon Olson Herdøl' Lenke, bosatt i Röros i början av 1700-talet. När jag sitter och läser Hede tingslags domboksprotokoll (Härjedalen) från år 1709 dyker namnet nu åter upp. Det gäller Jon Olsson från Röros som fordrar jordepengar av Olof Jonsson Tomt i Långå, Hede sn.Jag citerar från domen: 'Ehuruwäl på Jon Olßon Herdals wägnar från Norrie, Samuel Svenßon på Hede påståår, af Ol. Jonßon Tompt, Långå, bekomma innestående Jordepenningar 10: Riksdaler hvilka på hans jordelößen skola återstå och restera, alldenstund Ol. Jonßon öfver ?... betalning intet qvittence eller annat bewijs har gittat framtee, dock emedan Ol. Jonßon till denne resten alldeles nekar, efttersom den i hans faders lifztid längesedan skall wara betalt, och på 50. åhr icke af Jon Olßon åtalat, hwilket och kärandens fullmektige fram för Häradz Rätten tillstådt, fördenskull ... warder detta för en förlegad fordran förklaradt, och Olo[f] Jonßson Tompt, ifrån Jon Olßons åtal i detta måhl, alldeles befrijad.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Karl Göran Eriksson

Tack. Jodå, visst kände jag till skiftet. Några frågor dyker ändå upp i sammanhanget. Hans far Jöns Svensson blev inte skriven för gården Myren i Tännäs förrän 1720. Var kan de ha bott innan ? Namnet Fredrik finns inte tidigare bland invånarna i Tännäs, så var kom modern Ingeborg Fredriksdr (ca 1687-1759) ifrån ? Brodern Per (Peder) Jönsson, f ca 1722, flyttade till Norge 1747. Vart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.