Gå til innhold
Arkivverket

[#76114] Norske slægter 1912 og 1915 samt Norsk slektskalender 1949, 1951 og 1979.


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Haagen Krog Steffens var redaktør for ’Norske slægter 1912’ og ’Norske slægter 1915’. Som en del av innholdet i disse to bøkene ble det gitt opplysninger om hvilke slekter som skulle omtales i kommende bind. Dette omfattet omlag 300 slekter. Haagen Krog Steffens dør i 1917 bare 44 år gammel.Norsk slektshistorisk forening gir ut ’Norsk slektskalender bind 1’ i 1949. Deretter kommer bind 2 to år etter i 1951. Deretter drøyer det 28 år før neste bind kommer ut i 1979. Disse tre bindene tok for seg omlag 80 slekter.Er det noen som vet om materiale for de 300 slektene som man sa at man skulle skrive om i 1915 finnes? Er dette noe som kanskje etterkommerne etter Haagen Krog Steffens forhåpentlgvis har tatt vare på?Dersom dette er materialet som i så fall finnes, hva kunne muligheten være for å gjøre dette tilgjengelig på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arkivet hans er (visstnok) i RA, så det er bare å hente ut stoff for den som er interessert.Ellers så har jeg laget er fellesregister: Lenkeog jeg har foreslått for NSF at serien videreføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Bra å vite Tore. Jeg skal ta meg en tur opp til riskarkivet neste gang jeg er i Oslo. Hvordan har ditt forslag om at serien 'Norsk slektskalender' bør videreføres blit motatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er ’Norske slægter 1912’ og/el. ’Norske slægter 1915’ (redaktør: Haagen Krog Steffens) blitt skannet og gjort tilgjengelig på web ? Hvis nei, er det noen planer om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ingen av de som har laget lister tidligere, har visst tatt med Skancke. Jeg vet ikke hvorfor, men kanskje det ikke var noen berømte eller kjente i familien i senere tid . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Tore (10):Det fins da mange kjente med Skanke-navn på 1900-tallet, blant annet innen teater, politikk, vitenskap, bankvesen. Kikker du litt i registeret i Roger de Robelins bok 'Skanke ätten', vil du også finne mange kjente personer som ikke selv bærer Skanke som etternavn, men som er av Skanke-ætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.