Gå til innhold
Arkivverket

[#76123] Skipskaptein Sverre Lavik (f.1905), Bergen


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

I adressebok for Bergen 1958 finner jeg kaptein Sverre Lavik (f.1905) som bosatt i Vassleitet 19, Bergen. Jeg søker opplysninger om når nevnte person døde. Finnes det tilgjengelige oversikter over registrerte døde i Bergen for eksempelvis perioden 1970-95?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har registre for hele perioden 1970-1995. Opp til 1975 ligger i Digitalarkivet, og tilsvarende fra 1991. Årene mellom ligger i registre vi har fått fra Bergen skifterett.Av databasen til DIS-Norge ser jeg at Sverre Lavik, født 13.2.1910, døde 22.1.1989.I adresseboken for Bergen 1988 er det to med navn Sverre Lavik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Først takk til deg Yngve for at du involverer deg. Du skriver at Statsarkivet i Bergen har registre for perioden 1970-95. Går ut ifra du da mener oversikt over døde. Er disse kun ordnet etter dato for hvert år, eller kan man også søke på navn alfabetisk?Du skriver at Digitalarkivet har registre frem til 1975 og for perioden etter 1991. Jeg har prøvd å gå inn på Digitalarkivet, men finner ikke hvor jeg skal lete.Den Sverre Lavik som var født i 1910 og død i 1989 er ikke 'min' Sverre. Du nevner at adressenboken for 1988 opererer med 2 Sverre Lavik. Den ene er utvilsomt ovennevnte som døde året etter. Hvis den andre Sverre Lavik står oppført som kaptein er dette mannen jeg søker. Hvis du har tilgang til kilden ber jeg vennligst om å få oppgitt adressen. Da vet jeg iallefall at han var i live i 1988, så får jeg søke videre etter dato for dødsfallet. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sjekket litt nærmere. I adresseboken for 1958 var det tre Sverre Lavik i Bergen: en skipskaptein, en havnearbeider og en blosterhandler. I adresseboken 1970-71 var havnearbeideren og blomsterhandleren fortsatt i Bergen, mens skipskapteinen er borte.På kartotekkortet til Sverre Lavik i arkivet fra Bergen sjømannskontor står det 'overf. Oslo 16/10-78', noe som jeg må tolke som at han i 1978 har bodd i området til Oslo sjømannskontor (selv om det er rart at man bryr seg med å flytte over en 73 år gammel pensjonist).Min konklusjon er at kaptein Sverre Lavik har vært i live i 1978, og da trolig bosatt i eller ved Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.