Gå til innhold
Arkivverket

[#76133] Emigranter fra Bergen 1874-1930 fra Lavik Kommune


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christel Rasmussen

Jeg fant en Ingeborg Christensdatter Torvund, født 1857 som reiste til Amerika den 4. mai 1883. 1883 1269 4/5 Ingeborg Christensdatr Torvvund 26 1857 f Ladvik Ladvik ugift prp Anker Linie Tjenestepige Jeg har prøvd å finne henne under døbte i Lavik i 1857 for å se om hun kanskje kunne være et barn av Christen Otte(o)sen og Ingrid Andersdtr. Torvund, men finner henne ikke i det hele tatt i noen av KB for Lavik, Lavik/Lavik etc. Vet noen tilfeldigvis om hun hører til den familien? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Finner heller ingen Ingeborg Christensdtr i ft 1865 for Lavik, men det ser ut for at Torvvund ikke er med.Hun står og blant emigranter i Fylkesarkivet: [url="http://tiny.cc/f4yUA>http://tiny.cc/f4yUAI 1883 drar Ingeborg Andersdtr Thorvvund til Amerika (n° 7): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lavik i Lavik, Ministerialbok nr. B 1 (1882-1908), Utflyttede 1882-1889, side 221. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!Denne Christen O. kjenner jeg til, han var bror til min farfars farfars far Bertil O.Kjellaug har rett, etternavnet til Ingeborg har blitt skrevet Christendtr. i stedenfor Andersdtr.Christen O. hadde en uekte sönn Gullak med Cecilie Aslakdtr. i 1840 nr.61 . [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11559&idx_id=11559&uid=ny&idx_side=-152>LenkeCecilie A. blev senere gift 1845? med Anders Endress.Torvund.Her er da födsel/dåpen til Ingeborg nov.1856, foreldre Anders E. og Cecilie A. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det er sikkert ikkje interessant for oppgåvegivar, men her er Cecilie og Anders i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f61415&gardpostnr=103&personpostnr=690&merk=690#ovre>Lenke Ingeborg bur då ikkje hos foreldra.Det er nok då ho vi finn her som tenestejente 9 år gamal, saman med halvbroren Gullak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Har ätteboken for Lavik framfor mig, under Torvund/Varleite br. 2 står det nämnt att Christen O. Torvund blev senere gift 1842 med Ingrid Andersdtr., 6 av 7 barn Hans, Lars, Sören, Sjur, Sigrid og Anders til Amerika.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Ja, så ble det oppklart. Hjertelig takk for hjelpen. Ætteboken for Lavik stemmer nok ikke helt. Lars og Hans døde som spebarn - se 75548. Anders emigrerte ikke til Amerika. Christen O., Ingrid Andersdtr., Søren, Sjur og Sigrid gjorde det. For noen dager siden fikk jeg diverse informasjon fra Amerika om denne familien. Det står bl.a. at Otto også emigrerte dit. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Christel!Du har helt rett i att det er div. feil i ätteboken for Lavik.Ser att jeg og du har ett släktskap etter brödrene Christen og Bertil Ottesen Torvund, Bertil var gift med Ragnhild Rasmusdtr. Espeland men de hadde ingen barn, men hadde en uekte sönn Anders födt 1818 med Pernille Olsdtr. Systad/Hyllestad, og han blev senere bosatt Ruskedal/Rysjedal og han var min tippoldefar.Ha en bra helg når den kommer. Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Svehn, Christen og Bertil Ottesen var nok bare halvbrødre. Otto Hansson var gift 2 eller 3 ganger, med Marta Monsdtr. Rå, (1750-1804) i 1783 og Synneve Olsdtr. Aven i 1804. Fra det siste ekteskapet stammer Christen O. Mvh Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.