Gå til innhold
Arkivverket

[#76163] Jernverksslekter i Bærum, 'bilthugger' Svend Svaneberg Wahlberg (Kvikne).,


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Til Oddbjörn Johannessen m.fl.Jeg fölger de interessante innlegg om jernverksarbeidere i Norge. Selv har jeg interessert meg mest for Bærum(Jern-)verk (her kalt BV) og deres filialer rundt Oslo. [Husk: Bærum var en del av Asker den gang.]Der finnes en rekke Jan, og Jansen i mitt materiale, og jeg vil tro at (för 1800) er dette innvandrere ? Idag er Jan et populært navn i Norge, men i min 'bonde'-database finnes ikke Jan i det hele tatt. [Det kan vel ha vært anderledes rundt om i landet, særlig der man hadde bedre kontakt med utlandet.]Dertil har jeg i Bærum en ulöselig 'nött': dvs. 'bilthugger' Svend Erichsen Svaneberg 1671 - 1749. Han oppholdt seg på BV i mange år, og laget sannsynligvis former for verket - til stöpning av dekorerte sideplater til jernovner. Jeg vet ikke hvor han kom fra, men gjetter at han var svensk. Noe inventar til Tanum kirke i Bærum er også ham (antas det). Det er fremdeles ukjent hvilken nasjonalitet han hadde, men jeg gjetter at han var svensk. En god del av hans etterslekt er relativt velkjent. Leting på Svaneskog og Svaneberg har ikke gitt resultater i Sverige.En annen av mine 'ulöselige nötter' er intendanten Jochum Wahlberg ved Kvikne koppergruber, ca 1635 som omtalt i Kvikne-boka. Etter 1635 'forsvinner han fra sagaen', men det hviskes noe om etterslekt i Alvdal.For ordens skyld: flere av disse sakene har vært fremmet tidligere, jeg ville bare blåse litt liv i ett og annet....Hilsen, Helge R. Næss, (London)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Som jeg tidligere har nevnt i en annen tråd, har jeg ikke arbeidet spesielt med Bærums verk - men jeg legger inn en lenke til en tidligere debatt om Svaneberg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at det finnes etterkommer i Kvitseid Telemark etter Svend og Eric Svaneberg?? LenkeKan kikke litt i skifter fra Skien?Mulig det kan finnes spor her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under skifter i Skien finner du en del Svanebergnavn. Erik og Svend går igjen her, så det kan jo være en slektsforbindelse bakover?LenkeSer at det har vært en forbindelse til smeder i Kongsberg i skifter der Svanebergnavnet er nevnt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det skiftet du henviser til, Gunn, gjelder den samme familien som i dåpsreferansen i ditt innlegg 4: Skredderen Erik Svaneberg og sønnen Svend. Svend Eriksen Svaneberg ble altså døpt 13. januar i Kviteseid, og blant fadderne (som alle har 'innvandrer'-navn) er en Poul Schaar. Schaar-navnet forbinder ellers først og fremst med Kongsberg Sølvverk.Her er lenke til dåpen i Kviteseid (den skannede kirkeboka): Lenke (se øverst, venstre side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Årstallet falt bort i innlegg 7. Det skulle stå 13. januar 1777.Det var skifte på Bærum Verk 12/12 1739 etter bilthugger Svend Erichsen Svannebergs hustru Johanne Andersdtr.: LenkeSønnen Erich (13 år ved skifte etter mora) kan vel passe til å være den skredder Erik Svaneberg som får sønnen Sven i 1777?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Mange takk til Gunn Huglen og Oddbjörn Johannessen for vennlig assistanse. Slikt er alltid imponerende !Siden bilthuggeren het Svend Erichsen Svaneberg (död 1741) kan det naturligvis tenkes at han er far til skredderen Erich Svaneberg. Jeg har funnet en rekke barnedåp'er for denne familien fra Bærum og arbeider videre med det.Det er hans opprinnelse ca. 1671 som jeg er mest på jakt etter (ja, den forrige meldingen er jeg kjent med, Oddbjörn. Jeg har nok forsömt Helge Olsen i Sandefjord.) Dette må jeg arbeide videre med.I kirkeboken for Bærum (Asker) finner jeg en rekke barn, så etterslekten er det ikke helt umulig å nöste opp.At en slik fagmann trasket rundt både til Moss og Kongsberg etc., er meget sannsynlig, og jeg ser ikke bort fra at han opprinnelig var dansk. Finnes det noe slag 'Svaneberg' i lille Danmark ? Det sörgelige er at Svend Svaneberg's opprinnelse fremdeles ligger i mörke.Et spor: Bærum Verk (og Krefting-familien) eide vel noe som het Fossum Jernverk - hvor var det ?Jeg var litt fascinert av det skifteoppgjöret, men finner det totalt umulig å kunne lese noe. Jeg forstörret det og tok printout, men hvordan klarer dere slikt ?Igjen, hjertelig takk, - og vennlig hilsen fra Helge R. Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helge - i tilfelle du ikke kjenner til bokverket _Norsk Jernskulptur_ (1-2) av Arne Nygård-Nilssen, så legger jeg inn litt informasjon om bilthugger Svend Svanneberg derfra. Der er det nemlig avbildet en ovnsplate på s. 272 i bind 1 - fra Bærums verk - som han antakelig har skåret modellen til:

bilete8587.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Svensson

Helge: Har du i din 'bonde'-database registrert en Ole Persen/Pedersen Haga boende på Maridalshammeren rundt 1800? Født kanskje rundt 1770-1780 og død ca 1810. Jeg vet ingenting om hans opphav, hvorvidt han opprinnelig var fra Maridalen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Teksten til bildet som er gjengitt i innlegg 12 (Nygård Nilssen, bind 2, s. 207):Brystbillede av Frederik V som kronprins i profil mot v. i kronet, oval laurbærbladsmedaljong på sokkel med innskrift: FRIDERICH / Er Pr: til: Dan: Nor. Rundt medaljongen bånd med innskrift: VOR NORDEN GLANTS OG SMYKKE / FRIDERICH SKEE LYKKE. Utenom båndet på hver side en palmegren, hvorpå VIVAT. F(aste) sk(inner) med akantus. H. 59,5, br. 73.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg takker dere begge. - Dette er virkelig inspirerende. Hilsen fra gamle Helge Næss, som sitter her ved Themsens bredder, vest for stor-London. Dette er den norske vikingen som utvandra og aldri kom seg heim att.... Derfor er det vanskelig med bok-ettersyn for meg, og takk til Oddbjörn for det du viser meg.Jeg har strevd med slektsforsking i 62 år, og aldri kommer en til slutten, nei.PS til Olaf Svensson: Jeg er faktisk Maridals-mann og vil svare separat på det som du spör om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Svend Erichsen Svannebergs opphav, er jeg enig i at navnet høre svensk ut - og mange fagfolk ved norske jernverk kom jo fra Sverige. Det gjaldt imidlertid først og fremst fagfolk knyttet til selve produksjonsprosessen (hammersmeder, masovnsarbeidere m.fl.). Bilthuggerne hadde ofte en friere stilling - og pendlet ikke så sjelden mellom flere jernverk. Mange av dem var treskjærere, som også tok andre oppdrag - og de tilhørte ikke nødvendigvis en typisk 'jernverks-slekt'.Jeg kan eksempelvis nevne at den viktigste bilthuggeren på Nes jernverk i Aust-Agder ved midten av 1700-tallet - Ole Nielsen Weierholt - var 'halvdansk' bondesønn fra Austre Moland. Og han skar f.eks. også altertavler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Oddbjörn: - Det er som sagt tenkelig at han var svensk, - se også mitt separate svar til Olaf Svensson idag, om Maridalen og det svenske smiefolket der oppe. Denne Stangjernshammeren i Maridalen var et underbruk til Bærum Verk. Alt dette stemmer - og som fagfolk pendlet de til mange av verkene, derunder Nittedal, Dikemark og Fossum, har jeg hört.For ovnsproduksjonen begynte de vel ofte med et 'treskjærer-arbeide' som utgangspunkt for senere stöping.Og Svend Svaneberg laget prekestol (eller var det döpefont?) til Tanum kirke i Bærum. Ekte treskjærer-arbeider. - Jeg ser ham 'klart' for meg, men vi vet ikke noe om hans opprinnelse....PS: Vet du noe om Fossum Jernverk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Oddbjørn: ja, der har du det, / Fossum er jo et vanlig navn og det finnes mange steder.Fossum var også et anlegg som Bærum Verk (eller Anker?)hadde ved Bogstadvannet. Jeg trodde det mest hadde med tömmer-handtering å gjøre (eller kanskje dette bare er i moderne tid).Jeg er usikker, for det henvises ofte til Fossum Verk, - kunne det ha vært noe i Gjerpen (i gammel tid ?) Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Hei, Har med interesse lest deres innlegg om jernverksfolk. Har noen av dere vært borti en hammersmed ved navn Bernt Berentsen på Sjåstad-hammeren i Lier? Han kom dit omkring 1770 fra Moholt-hammeren i Eidanger. Men tror ikke han er derfra. Kan være født omkring 1730 og var først gift med Karen Larsdatter. Ei datter Inger født omkring 1755 på ukjent sted. Finner heller ikke giftermålet i Eidanger.Er også interessert i en Jahn Hermansen, masovnmester ved Bærums Verk, død 1764. Far var antagelig Herman Jahnsen som døde rundt 1738, men vet ikke hans yrkestittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Karin (20) - jeg kan ikke umiddelbart huske å ha vært borti noen av dem. Jahn Hermansen kan kanskje være en bror av Hans Hermansen, som var død før 1740. Han enke, Kari Larsdtr., giftet seg nemlig det året med bilthugger Svend Eriksen Svaneberg (bilthuggerens 3. ekteskap). Kilde: Øivin Davidsen: _Jernverksfolk under elve konger_, 1944 (s. 50).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Oddbjørn, Denne Hans Hermansen, var han også på Bærums Verk? Jeg har funnet flere søsken til Jahn, men ingen Hans. Disse søsknene har jeg funnet ved å gå på faddere til deres barn, og det var antagelig ikke veldig mange med etternavn Hermansen på Verket dengang. Herman Jahnsen var temmelig sikkert gift med Magrete Svendsdatter. Men skulle gjerne ha visst deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet ikke om Hans Hermansen var på Bærums verk, men jeg går ut fra det. Øivin Davidsens bok handler nemlig i sin helhet om slekter vet dette jernverket. Det er imidlertid en selektiv framstilling, der kun et mindre utvalg familier/slekter er presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det må vel være den Hans Hermansen som er presentert her (men kilden er jo i høyeste grad usikker): Lenke Countries&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Den Hans Hermansen som er født i 1680 er ikke bror til Jahn Hermansen, ettersom Jahns far er født omkring 1674 (etter oppgitt alder ved dødsfallet i 1738).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.