Gå til innhold
Arkivverket

[#76167] Skifteprotokoll Røros bergrett 1756-1784


Gjest Andreas Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Øverby

Finnes det en protokoll under Røros bergrett som dekker perioden 1756-1784? De protokollene som er lagt ut på nettet synes nummerert fortløpende, så jeg er bekymret - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bergretten er bare registrert på arkivnivå i Asta/Felleskatalogen (Lenke). Imidlertid bør Statsarkivet i Trondheim kunne svare deg på hvorvidt det kan finnes andre kildeserier i dette arkivet som i noen grad kan fylle hullet. Jeg tenker da særlig på skiftedesignasjoner - sammendrag av skifter - som skulle føres fra 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Uten at jeg er sikker på dette, men det kan kanskje Kristian be-/avkrefte, kan skifter for Røros bergverk i nevnte periode ligge i skifteprotokollene for Sønnafjelske bergverk. De ligger i hvertfall ute fra 1758-1807 og du finner dem nederst på listen under fylket Buskerud.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Min erfaring er at skifteprotokoller vanligvis er ført kronologisk etter slutningsdato, men i praksis sto nok skriverne fritt til å systematisere etter eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.