Gå til innhold
Arkivverket

[#76177] Halkjell Hermodsen fra Nore og Uvdal. Hvem var det?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg har prøvet å finne foreldrene til oloug Halkjellsdatter som bodde i Sigdal og døde der.Endelig fant jeg henne. Hun er nok den som er datter til Halkjell Hermodsen og Sissel Syversdatter, som helst ryddet/bodde på plassen Halkjellplassen under Vetterhushagen i Nore/Uvdal. Det var naturlig kontakt med Sigdal fra det området. Helge Sebjørnsen som hadde bodd såvel på Søland som på Sund i Sigdal hadde slått seg ned i det samme området.Noen som kjenner til Halkjell og kona Sissel Syversdatter?Jeg henviser til Bygdeboka av T.K. Loftsgard bind 2 , side 878.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Har du det som står i Bygdeboka av T.K. Loftsgard bind 2 , side 878? - Jeg har boken, men finner ikke mer om dem enn det som står det.mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Ja , jeg lånte boken på biblioteket her i Drammen , i dag.Hermod navnet er visstnok litt spesielt og kan muligens gå tilbake til Tinn i Telemark.Jeg får åne de andre bøkene også i håp om å finne mer, ogsa hvem som var foreldrene til Sissel.Tidligere kjente jeg til aner av meg på Bekkjorden , Skjønne, Kravik og Enerstedt i Nore og Uvdal. Artig med andre steder også.Takk skal du ha!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Tormod: Du rører deg no bakover i tid heilt i randsona av det allment tilgjengelege kjelder, som til dømes kyrkjebøkene, kan fortelje. Å tenkje på Tinn når ein er øvst i Numedal er jo ikkje så ulogisk, men eg kan fortelje deg at Tinnsoga har berre ein einaste Hermod nemnt. Det er under Olesrud i Tessungdalen, altså dalføret nærast Nore og Uvdal:'St. Mathea dag 1590 var det lagrettemenn på Olesrud der dette jordsalet vart avgjort: Hermod Olufsson med kona si og Bjørn Gudmundsson selde til Oluf Gutormsson heile Olesrud, «som er hans og hans Qvinde Turid Narvesdatters Odel».'Men dette passar jo dårleg saman i tid.Skal ein fyrst spekulere ut over Nore og Uvdal sine grenser er Rauland og Vinje vel så aktuelt som Tinn når det gjeld Hermod-namnet. I desse bygdene er Hermod eit relativt 'vanleg' namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Anfinn. Takk for innspill. Jo, jeg kjenner at man nærmer seg tidssonen som går hvor det virkelig begynner å bli vanskelig å komme tilbake i tid. Håpet må vel være at en dyktig og eller heldig bygdebokforfatter har funnet informasjon i enten skifter eller andre protokoller.Kjenner du til om det er noen bygdebøker i Rauland/Vinje området? 'Min' Hermod hAR vel giftet seg rundt 1660. Da Halvor Hermodsen , ant. bror til Halkjell døde stod det ingen alder i kirkeboken. Og det er vel ikke helt sikkert at Halkjell var 90 år når han døde. Men rundt 1660-1680 kan vel giftemålet ha skjedd , og da finnes det muligheter for at han er registrert , vil jeg tro?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Siden det er snakk om Telemark. For endel år siden, før jeg begynte med data så hjalp jeg en med å greie ut ei gammel slekt i Eggedal. Jeg kom bort i Frøvollætta. Det var på den tid nære bånd mellom Frøvoll og Sund i Sigdal, men det var og nære bånd mellom Frøvoll og Kravik i Nore. Fra Kravik gikk det ei eldre grein inn i Busnesætta i Telemark. (husker ikke helt hvor)Olaug var på Frøvoll. Kanskje du burde se litt i Norebøkene under Kravik om det kunne være til hjelp. Desverre har jeg ikke notatene så dette er bare ut ifra det jeg kan huske. Hilsen Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Du har et poeng der. Skal sjekke. Jeg bør vel også sjekke bedre opp i Nore og Uvdalbøkene, da jeg har sett mange Sebjørner der. En av mine aner Sissel Sebjørnsdatter , giftet seg på Snarum med en fra Sigdal. Denne Sidsel kan jo også komme fra det området.Dette var ca. 1712.Ellers så kjenner jeg til Frøvoll og deres kontakt med Kravik, som er også av mine aner. Videre til Turid Eivindsdatter Busnes som var gift med Halvor Stenersen fra Kravik.Takk for innspillet!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Innlegg 5: Bygdebøkene er 'Vinje og Rauland' band 1–4 av Rikard Berge. Eg seier på førehand at dei er særs vanskelege å finne fram i utan inngåande lokalkunnskap om desse bygdene. Men eit seinare utgjeve namneregister gjer det likevel mogeleg å gå nokolunde rett på sak.Men eg tilrår gjerne at ein les dei frå perm til perm. Da får ein også ein makelaus kulturskatt av eit skriftfesta rikt gamalt talemål frå 'fjøllstoga' på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.