Gå til innhold
Arkivverket

[#76181] Ole Pedersen fra Hammeren i Maridalen (Aker) 1753-1825 . Fra Haga i Bærum?


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Til Olaf Svensson, ref. DA 76163, innlegg nr. 13 om MaridalenOle Pedersen 'Hammeren' ble begravet den 30/10-1825 og sies å være ca.72 år gammel, er derfor födt ca. 1753. Det var mange svenske jernverksarbeidere på 'Hammeren' i Maridalen. Andre opplysninger om ham savnes. HAGA i Bærum skal undersökes.Hammeren var en arbeidsplass for 'Stangjernshammeren' i Maridalen (i Aker), et underbruk til Bærum Verk, bygget og drevet her av min egen (norske) tippoldefar. Smie-folkene bodde ofte like ved, og stedet kalles derfor til denne dag: Hammeren.Ole var gift med Ingeborg Christensdatter som ble begravet den 26/11-1809 - 53 år gammel, dvs.födt ca. 1756. Alderen passer godt med mannens. - Det var mye hungersnöd i Maridalen på den tiden og antall dödsfall var ganske höyt. Mere vet jeg ikke. Men 'Haga'kan tyde på at han, eller de begge, kom fra Bærum.Maridalen hörte til Vestre Aker (dengang i Akerhus, men hele Aker er nå innlemmet i Oslo by.)Det er fremdeles en liten skogs-og jordbruksbygd, men jernverket ble nedlagt ca.1875 da det ble utkonkurrert av engelske kull. (För brukte de mye tre-kull.) Andre opplysninger finnes ikke. - Kilde: Aker kirkebok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Som lovet har jeg sjekket nedre Haga i Bærum og har registrert utrolig mange folk derfra, men ingen Ole Pedersen, dessverre.Som tenkelig far til Ole Pedersen nevner jeg Peder Hansen fra nedre Haga 1726 - 1808 som 2. gang er gift 1802(?) med Anne Hansdtr. fra Grav. En datter i dette sene ekteskapet er kalt Ingeborg Pedersdtr. f. 1804 ? og gift til Johnsrud.Det må være en feil her, siden ikke engang jeg tror at faren fikk dette barnet i en alder av 78 år.Alt her er stedsnavn i Bærum (den gang del av Asker.) Nedre Haga er stadig nevnt, men jeg ser ikke noe som heter 'övre Haga'. Dette er dessverre alt jeg har. / Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Olaf Svensson:PS: Jeg ser nå en Peder Torsteinsen Haga som kan tenkes være far til din forespörsel om en Ole Pedersen Haga, senere i Maridalen. / Jeg har ikke mere enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Svensson

Hei! Takk for hjelpen!Den Ole Pedersen som du nevner i innlegg 1 kan ikke være identisk med den Ole Pedersen Haga som jeg er på utkikk etter.På følgende lenke blir farskapet til gutten Peder(døpt 14.4.1800) utlagt til en Jæger Ole Persen Haga ved 2de? Companie: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7683&idx_id=7683&uid=ny&idx_side=-150>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOle Persen(nå Pedersen) forlover seg med barnets mor den 28. april 1804. Her kalles han 'avskediget' og har bosted Maridalshammeren. Forlovere er en Olav Larsen Turter og en hvis navn jeg ikke klarer å tyde. Klarer noen å tyde den andre forloverens navn?: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk for svar, men det er jo til å bli 'gal' av . Du henviste vel til en Ole Pedersen Haga, som skulle ha bodd på Maridalshammeren(?), og jeg fant bare en, som kanskje ikke er den samme, var dette bare en formodning ?~Ole Pedersen er et nokså alminnelig navn på Østlandet, men den jeg viser til er den enste som jeg fant, som sagt.Jeg har i sin tid registrert en mende Bærumsfolk, (hvorfor vet jeg ikke lenger). Der var det en lang rekke Haga-folk, men bare denne ene Ole Pedersen.Kilder ? Jeg hadde glimrende kilder fra Bærum Bibliotek på Bekkestua i Bærum, men f.t. kan jeg ikke klare å grave det ut.Etter hukommelsen: 1) Bærum bygdebok (2 bind) 2) Husmannsplasser i Bærum (3 - 4 bind), men omfatter nær sagt alle gårdene. En stensilert utgave fra Bærum Kommune, finnes på biblioteket. 3) en ameriknsk forsker foretok mengder av kilde-utskrifter for Bærum - fra kirkeböker etc., stensilert, finnes på biblioteket og i Riksarkivets lesesal, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk,Rolf: - Du behöver ikke undskylde deg med 'velment' - for alle informasjoner mottas med takk.Jeg innser at et alminnelig navn som 'Haga' eller 'Hagan' kan finnes på mange steder. / Hilsen, Helge N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I skiftet etter Ingeborg Christiansdatter 19/5 1810 står det at de hadde barna: Christian, myndig; Peder 15 år og datteren Siri 21 år.Jeg har funnet 3 barn med disse navnene, døpt i Bærum (Tanum), og med foreldrene Ole Pedersen og Ingeborg Xtiansdatter.Christian f-d. 31/8 1783 Helsæt eie - dpt,7/9. Peder f.20/5-31/5 1795 B.J.værk og Siri f.17/8-6/9 1789 B.J.v.Jeg vet jo ikke om dette er den rette familien, men det er jo mye som passer sammen her da. De er heller ikke å finne i Asker(Bærum) i 1801. Jeg har ikke lett etter foreldrenes vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Berit (nr.10) = Ole Christensen Aasen interesserte meg: - takk for tipset. I utredningen nedenfor beviser jeg for meg selv, dessverre, at mannen fra Aasen neppe kan være den samme som senere kom til nedre Nes i Maridalen.Jeg har i hele 62 år spekulert på hvor Ole Christensen nedre Nes i Maridalen kom fra (= min stamfar på farsiden.) Tilgi meg at jeg ikke klarer å fremlegge denne saken i et par små linjer.... Hans dåp eller opprinnelse er ukjent, men jeg har lett i alle 'grender'.Det var manger som het Christen og Ole, men slektskap er vanskelig å bevise, og endog fadderne i denne familien ser mest ut til å være naboer etc. ?Idag innser jeg at han neppe kunne være den samme som 'Ole Christiansen fra Aasen' som Berit nevner. Det var et örlite håp som jeg hadde. Han kunne vel ikke ha vært fadder i en alder av ca. 14 år så da faller dette puslespillet sammen.Noen fakta: Oles egen dåp er helt usikker, for jeg har sökt overalt.A: 'Min' Ole var f. ca. 1756-62 (beregnet etter flere vekslende aldersangivelser) - og finnes som gårdsgutt ved konfirmasjon 15-1/2 år gammel, våren 1778 - hos forpakter Christen Halvorsen Kirkeby (i Maridalen) - Jeg stoler ikke på kirkeboka. Det finnes ikke bevis for at han var sönn på Kirkeby,og han kan ikke ha vært den sönnen som en Christen Halvorsen fikk på Bærum Verk den 25/11-1767 - for tallene stemmer ikke overens.B: Konfirmasjon våren 1778, angivelig 15-1/2 år som sagt ovenfor, bor Kirkeby. Kunne da ikke ha vært forlover i et ekteskap i 1777 ?C: Han ble senere gift med Mallene Pedersdtr. Nes, 27/12-1786 , til en mulig datter av Peder Andersen som kom fra Ringerike, via Storo (som er nær Aasen ?) til Nes i Maridalen. (Bare en teori). - Ole kjöpte senere denne gårdparten, men först i 1798.D: FT-1834 = 75 år ? = et nokså tilfeldig anslag ?E: Döde på Nes den 8/4-1836 '80 eller 76 år gammel' (!) - Alder ved FT, bryllup eller död stemmer dårlig overens. 'Kildene' er meget usikre !Alt ialt ser det ut til at han var f.ca. 1759-1763 ? Finnes det noe skifte ? Jeg vet at han gav skjöte til eldste sönn på vanlige föderådsvilkår i 1834 - og da var det vel ikke behov for noe skifte ?Ja, slikt kan holde en våken om natten, Berit. Idag er det 62 år siden jeg begynte å tomle med dette problemet. Uff. Kan noen hjelpe meg ? Det er fremdeles mange tvilsomme punkter i denne saken. Er ikke slektshistorie vidunderlig ? - Hilsen fra Helge Næss. PS: for ordens skyld legger jeg det opp til et separat DA nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Dette har jeg om disse personene i forbindelse med tekster jeg skriver om lokalhistorie for Maridalen, tar gjerne i mot kommentarer. Interessant med disse nye opplysningne om Jæger Ole Pedersen, dette er hva jeg skrev om Martine Abrahamsdatter før jeg hadde dine opplysninger: Bor under Kasa i 1830 og 40 årene (se ft. Aker), på plassene Tørtberg og Kasabroen (den senere Skredderstua??). Martine var da gift med en av Ankers arbeidere på Hammeren, kanskje Ole Pedersen Kampen fra Asker som er ”Kulldreng” i 1799 ved Stangjernshammeren og betaler 4 Daler i leie for Skomakerløkken, senere også kalt Bråten.(denne teorien må nok strykes nå) Første gang vi hører om Martine er 14.04.1800, da sønnen Peder blir født. Anne Marie blir født 05.08.1804, og Andreas 15.05.06, men familien bor da på Lørenseteren. Ole (Pedersen) dør og sønnen Anders vet vi er på legd på Abildsø en tid. I 1816 gifter Martine seg igjen med Peder Arnesen Skjerven og bosetter seg på Vinderen (eller Vinderen-eie?) hvor datteren Elen Marie er født, men flytter antagelig tilbake til Hammeren. Martine blir etter hvert enke for andre gang og er også på legd en tid, men flytter så til Kasa. Hun er ”Buud” i 1833, godseieren hadde ansvaret for postombæringen i dalen før skolen ble åpnet. I 1841 bor datteren Elen 28 år hos moren med sitt barn, Petteranne, ½ år (Elen Marie bor på Låkeberget i 1865) Den 08.11.1850 dør Martine , 77 år gammel, på en Kirkebyplass, hun hadde da vært på fattigkassa siden 1843 da hun kanskje ble for skrøpelig til å gå med posten. Det var da også en respektabel alder på den tiden. Kanskje er Martine den konen som visstnok skal ha bodd der Maridalen skole nå ligger, og fisket ørret i dammene nedenfor? (Se kalender 2003 August)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.